De går alla sista året på gymnasiet. För ungefär ett halvår sedan startade de UF-företaget Cut and Crust, som en del av en kurs om entreprenörskap. Sedan dess har verksamheten blomstrat.
– Det har gått jättebra och vi säljer slut varje vecka. Intresset har varit väldigt stort, särskilt eftersom det är hållbart, säger Tyra Hedlund som kom på företagsidén när hon arbetade som butiksbiträde på ICA.
– Jag har alltid tänkt att vi slänger så otroligt stora mängder bröd. Det är stora plastpåsar som slängs varje dag. Det är så onödigt, och det var så vi kom på idén, säger hon.
Lärare tyckte det räckte med ett ”gott fika”
Agnes Ekstrand och Ella Truedsson var genast med på banan. När de skulle staka ut sin affärsidé var de alla överens om att hållbarhet skulle ligga högt upp på prioritetslistan.
Men den tanken möttes dock inte genast av hejarop.
– Våra lärare tyckte att vi skulle fokusera på att göra ett ”gott fika” snarare än att göra det hållbart, säger Tyra Hedlund.
Så era lärare hänger alltså inte med i matchen?
– Haha nej, men nu tror jag att de har tänkt om.
De tre gymnasieeleverna lyssnade med andra ord inte på sina lärare, och fortsatte på banan att tänka hållbart.
– Brödet kommer från överblivna bullar från ICA, förpackningarna är återanvänt pappersmaterial och chokladen som vi strör över skorporna är Fairtrade-choklad. Vi kör också ut skorporna i en elbil, så vi tänker hållbart i hela ledet, säger Ella Truedsson.
Unga personer tänker hållbart
Till skillnad från tjejernas lärare, berättar de att deras klasskamrater och andra som driver UF-företag, har tänkt i samma banor kring hållbarhet och att det ska vara ekologiskt.
– Om man tittar på UF-företag just nu är nästan alla inriktade på hållbarhet. Det finns bland annat några andra som gör juice på frukt som annars skulle slängas från butiker, säger Ella Truedsson.
Hur kommer det sig tror ni?
Agnes Ekstrand tror att det handlar om att klimat – och hållbarhetsfrågor får allt mer uppmärksamhet idag, jämfört med för bara några år sedan.
– Intresset för hållbarhet har nog ökat då det blivit större i media. Folk har börjat förstå att vi behöver göra något för att det ska bli bättre. Jag tror att det påverkar de val man gör i vardagen, säger hon.
Tyra Hedlund tillägger:
– Det är vi som kommer att ta över och behöva göra den skillnad som krävs. Då gäller det att tänka hållbart.
Hur blir framtiden för ert företag?
– Om det fortsätter gå bra finns det alltid möjlighet att fortsätta med företaget även efter vi tagit studenten. Sedan kan man alltid göra mer, som strössel, ströbröd eller müsli, säger Tyra Hedlund. Ella Truedsson fyller i:
– Ja, precis som Tyra säger har vi tänkt på att vi kan ta det ytterligare ett steg längre. Det är ju smulor och sånt som blir över från skorporna, så det finns stora utvecklingsmöjligheter.