Riksdagen har beslutat att energianvändningen i byggnader ska minska med 20 procent till 2020 och halveras till 2050. Dessa mål innebär en enorm utmaning för fastighetsägare, byggbranschens företag och samhället i stort, men just nu har vi ett ypperligt tillfälle eftersom större delen av de ca 830 000 lägenheterna i miljonprogramsområdena behöver renoveras. När detta görs är det viktigt att den fulla energieffektiviseringspotentialen tas till vara.
Det finns stora samordningsvinster att göra om energieffektiviseringsåtgärder utförs i samband med renovering. Även om effektiviseringsåtgärderna i sig kan vara lönsamma är det mer kostnadseffektivt att göra omfattande energiåtgärder som tilläggsisolering, uppgradering av ventilationssystemet och byte av fönster vid en totalrenovering. Sådana renoveringar sker sällan. För flerbostadshus rör det sig om tidsintervall på 40-50 år. För att nå målet halverad energianvändning till 2050 måste vi därför redan nu halvera användningen i den befintliga bebyggelsen när vi renoverar. Vi får ingen bättre chans. För flerbostadshus innebär detta att energianvändningen ska halveras i cirka 700 000 lägenheter fram till 2020. Då når vi 20-procentsmålet utan att försvåra uppfyllelsen av 50-procentsmålet.



