Sensorer sparar transporter

Transport Utbyggnaden av 5G-nätet får mycket uppmärksamhet, men i skymundan utvecklas helt andra kommunikationslösningar för industrin. Stena Recycling har kunnat minska transporterna tack vare en ny typ av sensor och överföringsteknik.

Sensorer sparar transporter
Byte av motorolja. kan bli miljövänligare med ny teknik. Foto:StockAdobe

Med hjälp av sensorer utvecklade för bilindustrin och en nätverksteknik som snålar in både på energianvändningen och mängden skickade data kan helt nya saker mätas och kontrolleras på distans. Det upptäckte Göteborgsföretaget Axsensor, som nu jobbar med återvinningsindustrin i ett projekt med Stena Recycling.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?
Jan Boström.

– Tittar du på en serviceverkstad för fordon så har de en massa restprodukter som måste återvinnas. Motorolja som är förbrukad samlas i stora tankar med fasta sensorer. Men sedan har du en mängd små fatbehållare där gammal bromsolja och glykol sparas. Där kan du inte göra en fast installation eftersom faten ska bytas. Men med vår sensor behöver du inte det, säger Jan Boström, vd för Axsensor.

Antalet hämtningar halverades

Lösningen som sådan består av en batteridriven sensor som när fatet behövs tömmas skickar en signal via radio. Informationen når Axsensor som skickar den vidare till Stena Recycling – som då kan skicka ut en transport.

– Vi har gjort effektmätningar av vår lösning. De första sex månaderna tog vi bara in informationen och loggades hur det sköttes. Sedan sex månader tillbaka har vi rapporterat via vår IoT-tjänst till Stena och resultatet är att de har kunnat halvera antalet hämtningar, säger Jan Boström.

Bättre fyllnadsgrad

Men antalet transporter är inte den enda effekten. Innan Axsensors lösning användes så var fyllnadsgraden i faten på under 40 procent för bromsoljan och endast tio procent på glykolen.

– Innan bytte man hellre ett fat för mycket än att riskera att få det överfullt. Och när transporten kom så bytte man båda av bara farten. Med vår sensor har vi inte det här problemet längre, fyllnadsgraden har nu legat mellan 82 och 87 procent, säger Jan Boström.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.