SBI: Här är årets branschvinnare

Kommunikation Det är ovanligt många nya branschvinnare i årets rankning av Sustainable Brand Index. Det konstaterar studiens grundare Erik Elvingsson Hedén. Se hela listan.

SBI: Här är årets branschvinnare
Max hamburgare vinner i branschen Kafé & Take-away.

Totalt bedöms 409 företag i 35 branscher i årets rankning. I kategorin branschvinnare ser Erik Elvingsson Hedén ett trendbrott.

– I år det ovanligt många nya varumärken som seglat upp i toppen. Det är ganska ovanligt, då det brukar vara ganska konstant däruppe.

Säkra branschvinnare inte lika säkra

Han nämner el & värme som en bransch med en oväntad vinnare.

– Där vann i år Vattenfall framför Godel. Det var förvånande eftersom Godel vunnit alla år sedan 2011 då studien startade. Det verkar hänt lite i konsumenters sinnen. De säkra branschvinnarna är uppenbart inte lika säkra längre, säger han.

FAKTA

Branschvinnare – Sustainable Brand Index 2022

  • IKEA, Möbler & Inredning – Butiker
  • Coop, Dagligvarubutiker
  • Änglamark, Livsmedel – Mat
  • Matsmart, E-handel
  • Polisen, Myndigheter
  • Apoteket, Apotek
  • SJ, Transporter
  • Fjällräven, Kläder & Mode – Varumärken
  • Naturkompaniet, Kläder & Mode – Butiker
  • MAX, Restaurang, Kafé & Take-away
  • The Body Shop, Skönhet
  • Vattenfall, El & Värme
  • Kolmården, Resor & turism
  • Volvo, Bilar
  • Swish, Digitala tjänster
  • Länsförsäkringar, Försäkring
  • Bilprovningen, Fordonsbesiktning
  • Scandic, Hotell
  • Tetra Pak, Övrigt
  • Loka, Livsmedel – Dryck
  • KPA Pension, Pension
  • Essity, Consumer Goods Corporations
  • Clas Ohlson, Hobby & Fritid
  • HSB, Bostad
  • Electrolux, Vitvaror & hemelektronik – varumärken
  • Sveaskog, Skogsägare
  • Humana, Vårdgivare
  • ICA Banken, Banker
  • PostNord, Logistik
  • Synsam, Optiker
  • Kjell & Company, Vitvaror & hemelektronik – butiker
  • Swedavia, Flyg
  • Svenska Postkodlotteriet, Spel & lotteri
  • Telia, Telekommunikation
  • Circle K, Drivmedel
  • Orrefors, Möbler & Inredning – Varumärken

FAKTA

Om Sustainable Brand Index

  • Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen i tolv års tid med start 2011.
  • 2022 har totalt 24 300 svenska respondenter i åldrarna 16-75 under perioden december 2021- februari 2022.
  • Totalt bedöms 410 varumärken i 35 olika branscher på den svenska marknaden utifrån FN:s globala mål för hållbar utveckling.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste