Så väcker du ledningens hållbarhetsglöd

Miljöarbete Jobba med olika motivatorer och koka ned budskap och definition. För att väcka ledningens engagemang behöver du som miljö- och hållbarhetschef agera coach.

Så väcker du ledningens hållbarhetsglöd

Att skaffa ekologiskt och rättvisemärkt kaffe till jobbet är ingen svårare grej idag. Men vill du driva igenom större hållbarhetsinitiativ behöver du ledningsgruppen på din sida. På Miljöstrategidagen berättade Kaj Török från Futerra, och snart Max nya informations- och hållbarhetschef, hur man väcker ledningens engagemang. Själv utgår han från Kotters åtta steg för förändring men lägger mest kraft på att väcka glöden och visa vägen.

– För att väcka glöden behövs en palett av motivatorer. Det behöver vara något meningsfullt som hugger tag i hjärtat. Det ska vara lockande och inte bara kännas som en ändlös kallduschar. Det behöver också stärka verksamheten, alla som bryr som om excel ska behöva se detta. Ledarskap och tävlingsinstinkt är också ett sätt. Alla företag går igång på olika saker.

Var coach och bollplank

För att visa vägen behöver begreppet hållbarhet definieras. Kaj Török menar att det inte enbart går att hänvisa till Brundtlandsrapproten och globala hållbarhetsmål. Det gäller att koka ned begreppet och definiera det för sin egen verksamhet.

– Skapa en känsla i organisationen med hjälp av några delar som är viktiga för just er verksamhet, sedan kan ni ha tusentals detaljer i polycis och manualer.

Han betonar återigen vikten av fånga en känsla, det är ofta det vi tar beslut på och visar en talande film från amerikanska Chipotle Mexican Grill.

Kaj Török uppmanar miljö- och hållbarhetschefer att vara ledningens coach, bollplank och arbetsgrupp och att hjälpa ledningen att bli talespersoner för hållbarhet. Det gör man bäst genom att använda mer verksamhetsnära ord och begrepp. Och för att hitta rätt från början rekommenderar han dialog, vad motiverar just dig? Tajming är inte heller att underskatta. För att hållbarhets inte ska bli ett separat spår är det viktigt att koppla det till frågor som är på agendan just för tillfället, exempelvis är en kris ett perfekt läge.

– Det är fortfarande vanligt att ledningsgruppen tror att vi är trädkramare så vi måste visa att vi kan ekonomi och affärer också, avslutar Kaj Török.

Fakta

Så får du med dig ledningsgruppen

Väck glöden:

Erbjud en palett av motivatorer

Var trovärdig

Visa vägen:

Definiera hållbarhet

Föreslå en lösning som väcker känsla

Gör den tillsammans

Gör ledningen till talespersoner

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter