Vilka är dina bästa tips för att få med dig ledningsgruppen?
– Jag skulle säga att mycket av det som gäller för övriga medarbetare även gäller för ledningsgruppen. Det handlar om att kunna koppla hållbarhetsfrågorna till utmaningarna som de olika avdelningarna brottas med, och se vilka gemensamma beröringspunkter som finns.
– I en ledningsgrupp sitter oftast chefer som representerar vitt skilda områden. Det gäller att anpassa kommunikationen efter ledningsgruppens sammansättning. När vi pratar om finansiering, så kan det vara att se på hållbarhetsarbetet som ett sätt att minimera riskerna i affären. När vi pratar om marknadsföring så kan det handla om att lyfta fram värdet som hållbarhetsarbetet skapar för bolaget i form av nöjda kunder och engagerade medarbetare.
Kan du ge konkreta exempel på när du lyckats förändra människors inställning?
– Jag är ny i rollen som hållbarhetschef på Svenska Spel, men på tidigare arbetsplatser har jag lyckats förändra mina kollegors inställning till sociala hållbarhetsfrågor genom att dela kunskap, utbilda dem på kontinuerlig basis och bygga upp konkreta business case där jag påvisar effekten av hållbarhetsarbetet. Jag har även utbildat många externa organisationer i frågor om mångfald och inkludering, där jag hoppas ha sått ett frö till förändring. Jag har bland annat utbildat hela Polismyndigheten i Värmland och fick mycket positiv feedback på utbildningen.
Vilken är din främsta förebild när det gäller att skapa engagemang?
– Jag har inte en förebild utan väldigt många, och de flesta helt okända. Jag har många vänner som arbetar inom civilsamhället med inkluderingsfrågor, personer som jag verkligen ser upp till. De har lyckats skapa samhällsengagemang i områden där hoppet tyckts ha varit förlorat. Detta genom att involvera medborgarna i samhällsdialogen och utbilda dem i demokratifrågor. Ett bottom up perspektiv helt enkelt!
Kan du berätta om något spännande som hänt på ditt företag på sista tiden eller som är på gång?
– Det händer väldigt mycket spännande hela tiden på Svenska Spel. Vi förbereder oss för en ny spelmarknad och ser fram emot att fortsätta arbeta och utveckla vårt spelansvar, att förebygga spelproblem. Nu närmast kommer vi inom hållbarhet att erbjuda en workshop i Design Thinking med fokus på spelansvar, som är vårt viktigaste hållbarhetsområde.
– Vi kommer att arbeta utmaningsdrivet, vilket betyder att medarbetarna kommer att ha möjlighet att formulera egna problem och ta fram nya lösningar. Jag tror att sådana satsningar, det vill säga där vi kan ge medarbetare från olika discipliner och yrkeskategorier möjlighet att arbeta tillsammans på ett tvärfunktionellt sätt, kan vara nyckeln till framgång.
publicerad 9 november 2018