Jämfört med en industri handlar miljöarbetet på ett stort kontor inte om råvaror, godstransporter eller om att hantera stora avfallsmängder. Här är det de över 500 anställdas beteenden som kan göra hela skillnaden. Vilket i förlängningen innebär att allt hänger på motivation, något som Susanne Conradsson, kontorsansvarig på If Skadeförsäkring i Göteborg och ordförande i koncernens lokala miljögrupp, har arbetat en hel del med. Just nu är den största utmaningen att få källsorteringen att inte ses som ett hinder. Som ett steg på vägen ska de ta bort papperskorgarna.
– På kontoret i Sundsvall har de redan tagit bort papperskorgarna, kan de så kan vi. Men jag måste också lyssna på kritik och förstå att det kan finnas hinder och att kunna förändra utifrån det.
För att nå dit har Susanne Conradsson lagt ut sorteringsguider på intranät. Vid varje sorteringsfraktion kan man också läsa vad det blir av bananskalet, kapsylen eller den uttjänta mjölkkartongen.
Stort och smått
Susanne Conradsson har tagit sikte på såväl det stora som det lilla. Helheten gav hennes kontor miljöpriset Green Tenant Awards, som uppmuntrar grönare arbetsplatser. Att anmäla sig till en tävling är en liten men viktig morot för alla i personalen, tipsar hon.
Hon har även pratat sig varm för dubbelsidiga utskrifter, nej till färgutskrifter, personliga kaffekoppar istället för engångsmaterial och uppmanat alla att ta trappor istället för hiss. Därtill anordnas en temavecka i samband med den Greenpeaceinitierade dagen Earth Hour.
– Det är ett bra tillfälle att få fram vårt budskap. Då informerar vi om vårt miljöarbete, passar på att promota vår lånecykel och försöker inspirera. Vi har till exempel haft Stadsmissionen här som hämtat upp begagnade kläder.
Resorna boven
Det är dock en ganska stor förändring som gett den största besparingen. Susanne Conradsson berättar att resor är företagets absolut största miljöpåverkan. Alternativet är att ses över video. Bolaget har investerat i 90 videokonferensanläggningar i Norden. Koncernen har även en anställd med titeln meeting manager, som ska se till att det fysiska åkandet minskar och undanröja tekniskt krångel.
– Vi har sparat många miljoner på att minska våra resor, säger Susanne Conradsson.
Men hur får man teknikfientliga att inte rygga tillbaka? Susanne Conradsson menar att det handlar om att få folk att testa en gång för att se att det inte är svårt. Och att ha ett enkelt system. Idag har man utvecklat systemet så att den som bokar ett videomöte inte ens behöver starta konferensanläggningen, den kopplar upp av sig själv på utsatt tid. Funkar det inte finns det ett journummer till hands.
En annan stor miljöbov var tidigare ventilationen. Förra året såg If Göteborg över hela energisystemet tillsammans med fastighetsägaren. Nu har de ställt in luftflödena på ett mer optimalt sätt och systemet är på minimum under helgen. De har också bytt till närvarostyrd belysning på toaletter och tidsstyrning i kontorslandskapen. Energiförbrukningen har minskat med 35 procent från mitten av 2011.
– När vi har gjort bra saker för miljön har vi ofta sparat pengar och dessutom fått bättre arbetsprocesser. Vårt mål att minska utskrifterna har lett till att vi nu mejlar brev till kunder. Vi sparar papper och porto men det går också snabbare och är mer effektivt.
//If:s miljöorganisation
* Jobbar i nätverk
* Har en nordisk och en svensk miljögrupp samt flera lokala nätverk som samverkar och tipsar varandra.
* Har en övergripande miljöchef.
* Jobbar efter tydliga handlingsplaner.