nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Svante Axelsson, nationell samordnare på Fossilfritt Sverige, öppnar Miljöstrategidagarna.
Svante Axelsson, nationell samordnare på Fossilfritt Sverige, öppnar Miljöstrategidagarna. FOTO: Joline Ekman

Så ska Sverige bli världens första fossilfria välfärdsland

Allt handlar om att vi måste behålla hoppet och tron på att vi ska nå våra klimatmål. Det menar Svante Axelsson, nationell samordnare på Fossilfritt Sverige, när han öppnade Miljöstrategidagarna med en föreläsning.

  • Annons 1

– Vi måste förstå våra mentala hinder, vårt eget förhållningssätt och vår tro på att vi ska klara av det. Att människor håller på att ge upp hoppet är det allvarligaste problemet vi har i dag. Jag själv är inte optimist – men jag är ganska hoppfull, inleder Svante föreläsningen med.

Gått igenom ångestattacker tidigare

Sverige har tidigare gått igenom flera utmaningar som vi löst. Enda sedan Parisavtalet och näringslivets röst om att företagen inte är rädda för tuffa klimatmål så är Svante hoppfull. IPCC:s senaste rapport pekar på förödande siffror, och att vi inte har tid att vänta. Men det går också bättre än vad vi tror – menar Svante.

– Jag tror att okunskapen om möjligheterna är ett större hot än okunskapen om klimatproblemen. Vi har en ganska hög medvetenhet i detta land och att öka medvetenheten genom olika larm ger en ganska liten effekt. Möjlighetsberättelser skapar hopp och engagemang, och det är därför det är viktigt att företag sprider sina färdplaner och berättelser.

Vi vinner på att springa före

Svante menar att vi är klara med både el och värme för framtiden. Utmaningen nu är hur vi ska minska utsläppen från transportsektorn.

– Vi ska tvinga in biodrivmedel i diesel och bensin – i alla de bilar som nu går i Sverige. Vi ska elektrifiera lastbilar, färjor och personbilar. Vi behöver också bygga ett antal bioraffinaderier i Sverige för att slippa palmoljan och importen av ohållbara drivmedel.

Han berättar också att stål-, gruv- och betongbranschen är ”on the edge” och att stål är klimatpolitikens rockband. Gruvindustrin säger exempelvis att de inte är kvar på marknaden om de inte kan leverera en klimatneutral produkt mellan år 2030 och 2040.

Solceller rasar i pris

Internationellt börjar de förnybara alternativen konkurrera ut de fossila. Kina tillverkar eldriva bilar för att förbättra luftkvaliteten och solel blir allt billigare.

– Oljan kommer inte ta slut. De förnybara alternativen till energi blir billigare och det hotar oljan och Norge. Kärnkraften blir dyrare medan det förnybara blir billigare för varje dag. Solelen konkurrerar ut den gamla kolkraften i Indien nu, avslutar Svante Axelsson. 

Läs mer: IPCC:s rapport förbluffande tydlig om klimathotet

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.