Så ska Stockholms stad få 45 000 anställda att cykla till jobbet

Trafik Stockholms stad vill att fler ska ta cykeln till jobbet. Nu inleder staden en upphandling av förmånscyklar som ska erbjudas till 45 000 av stadens anställda.

Så ska Stockholms stad få 45 000 anställda att cykla till jobbet
Förmånscyklar ska få fler stockholmare att cykla till jobbet. Foto: Adobe Stock.

Erbjudandet om förmånscyklar är en del av Stockholms stads arbete med att minska biltrafiken till förmån för mer klimatsmarta alternativ, som promenader, bussresor och cykelturer. Målet är att fram till år 2030 minska biltrafiken med 30 procent.

Systemet fungerar genom att stadens tillsvidareanställda får möjlighet att växla en del av sin obeskattade lön mot en hyrcykel, även kallat bruttolöneavdrag. De 45 000 anställda som får ta del av erbjudandet är tillsvidareanställda inom stadens nämner och förvaltningar, samt merparten av de kommunala bolagen.

– En ny cykel av god kvalitet är idag en ganska stor utgift, särskilt om den är eldriven. Möjligheten att i stället hyra en cykel genom jobbet gör att tröskeln till cykelbanan minskar dramatiskt. När hyresperioden är slut finns det möjlighet att köpa loss cykeln till marknadsvärdet, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad i en kommentar.

Startdatum flyttades fram till följd av krångel

Den ursprungliga planen var att erbjuda förmånscyklar till stadens anställda redan vid förra årsskiftet, vilket Stockholms stad meddelade redan i juli 2022. Men till följd av krångel med att stadens lönesystem inte fungerade ihop med bruttolöneavdraget var man tvungen att skjuta upp datumet.

Nu har ”krånglet” löst sig och upphandlingen av förmånscyklarna inletts. Upphandlingen riktar sig till leverantörer som kan erbjuda en helhetslösning. Det innefattar bland annat en digital beställningsportal, inlämning och utlämning av cyklar, samt kundsupport. Vidare kräver Stockholms stad att anställda ska ha möjlighet att välja mellan olika typer av cykelmodeller.

– Stockholms anställda bor i hela regionen och har olika behov. Därför måste det finnas möjlighet att välja både citymodeller och sportcyklar, elcyklar och vanliga cyklar, hopfällbara cyklar, lådcyklar och cyklar för personer med funktionshinder. Det ska helt enkelt finnas en cykel för alla, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad i en kommentar.

Förhoppningen från Stockholms stad är att processen ska gå i mål i höst och att första förmånscyklarna kan rulla på vägarna 2024.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.