Mjukvaruföretagen är exempelvis glada över billig produktion av datorer som gör att de kan sälja fler program. När det gäller solceller finns det flera intressanta affärer i värdekedjan. Ett exempel kan vara att utveckla it-system som läser av solpaneler när överskottselen ska säljas från enskilda paneler på villatak ut på elnätet. En annan nisch där Sverige skulle kunna slå sig in är innovationer kopplade till vår lokala klimatzon, med kalla vintrar och periodvis lite solljus.
Bromsats ned
Finanskriser och sänkta investeringsstöd har gjort att världsmarknaden för solenergi bromsats upp, men trots detta var 2009 ett genombrottsår för investeringar i solenergi i flera länder runt om i världen, bland annat i Spanien, USA, Tyskland och Japan.
För att komma igång i Sverige behövs förutsägbara och långsiktiga stödsystem som kan utveckla och få igång en hemmamarknad som sedan i sin tur kan skapa en industri, det är de flesta inom solenergibranschen rörande överens om. En stor hemmamarknad är alltid det bästa sättet att bygga kompetens och skapar förutsättningar för att så småningom också växa internationellt.
– Tyskland har lyckats med detta, 2009 hade de halva världsmarknaden samt hade skapat 200 000 arbetstillfällen inom industrin, säger Klas Gustafsson.