Så resonerar svenskarna kring internets klimatpåverkan

DIGITALISERING Över dubbelt så många personer anser att internet har en positiv snarare än negativ påverkan på klimatet. Dock finns betydande åsiktsskillnader mellan olika kön och åldersgrupper.

Så resonerar svenskarna kring internets klimatpåverkan
Foto: Adobe stock.

Idag presenterade Internetstiftelsen sin omfattande rapport ”Svenskarna och internet 2023”, och för första gången inkluderar den ett avsnitt om hållbarhet. Läs hur svenskarna resonerar kring internet, digitalisering och e-handel och dess klimatpåverkan.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

En tredjedel av respondenterna tror att internet och digitaliseringen har en positiv inverkan på klimatet och miljön, medan mindre än hälften så många ser en negativ påverkan.

De som är mest benägna att ta ställning i frågan är unga människor. 80-talisterna är generellt mest positiva, medan 00-talisterna är mest negativa. Det finns en betydande könsskillnad, där fler män än kvinnor är positiva, och denna skillnad är mest uttalad bland unga män och kvinnor födda på 90- och 00-talet.

Oavsett riktning i åsikten ser de flesta både positiva och negativa miljöeffekter av digitaliseringen, vilket utgör den sammanlagda nettoeffekten.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste