Idag presenterade Internetstiftelsen sin omfattande rapport ”Svenskarna och internet 2023”, och för första gången inkluderar den ett avsnitt om hållbarhet. Läs hur svenskarna resonerar kring internet, digitalisering och e-handel och dess klimatpåverkan.
Så resonerar svenskarna kring internets klimatpåverkan
DIGITALISERING Över dubbelt så många personer anser att internet har en positiv snarare än negativ påverkan på klimatet. Dock finns betydande åsiktsskillnader mellan olika kön och åldersgrupper.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
En tredjedel av respondenterna tror att internet och digitaliseringen har en positiv inverkan på klimatet och miljön, medan mindre än hälften så många ser en negativ påverkan.
De som är mest benägna att ta ställning i frågan är unga människor. 80-talisterna är generellt mest positiva, medan 00-talisterna är mest negativa. Det finns en betydande könsskillnad, där fler män än kvinnor är positiva, och denna skillnad är mest uttalad bland unga män och kvinnor födda på 90- och 00-talet.
Oavsett riktning i åsikten ser de flesta både positiva och negativa miljöeffekter av digitaliseringen, vilket utgör den sammanlagda nettoeffekten.