Undersökningen fokuserade på hur minskad resande, arbete närmare hemmet och användning av lokala delade arbetsplatser kan minska utsläppen jämfört med den traditionella femdagarspendlingen.
Atlanta hade enligt undersökningen potential att minska transport- och kontorsutsläpp med hela 90 procent, följt av Los Angeles och New York. Glasgow i Storbritannien kunde enligt undersökningen minska utsläppen med 80 procent, följt av Manchester som ansågs kunna minska utsläppen med 74 procent och London med 49 procent. Utsläppsminskningarna i städer som London kan enligt undersökningen ske genom att använda en mix av stadskontor och lokala arbetsplatser.
I USA är transportutsläppen per person 2,5 gånger högre än i Storbritannien på grund av större och mindre bränsleeffektiva fordon samt mindre användning av kollektivtrafik. Därmed finns det enligt undersökningen en högre potential för utsläppsminskningar. Dessutom visar undersökningen att lokala arbetsplatser har lägre utsläpp per kvadratmeter golvyta än centrala huvudkontor eftersom de har högre utnyttjandegrad.
– Femdagarspendling till stadskärnorna har störst koldioxidavtryck av alla arbetsmodeller. Genom att spendera mindre tid i, eller på resa till, stadskärnorna kan vi minska utsläppen från både byggnader och fordon. Genom att erbjuda valmöjligheter för att arbeta närmare hemmet kan vi minska en arbetares koldioxidutsläpp med 70 procent. De flesta företag har möjlighet att göra detta redan idag, säger Mark Dixon, vd på IWG, i en kommentar.