Så lyckas du med miljökommunikation

Rädslan för greenwash är stor. Samtidigt blir trycket från kunder och konsumenter större när det gäller transparens runt miljöfrågan. Här får du knepen för lyckad hållbarhetskommunikation.

För det första så måste du ha ett aktivt hållbarhetsarbete där vision, ambition och resultat hänger samman. Sen ska kommunikationen inte vara tråkig och torr, utan tvärtom gäller det att engagera människor. Det tipsar Victoria Olausson, författare till boken Grön kommunikation och konsult på Futerrra, om under Miljö & Utvecklings konferens Imorgon grön.

– Känslor är viktigt när det gäller förändring och samhällsutveckling. Det är med visionen du engagerar men det krävs naturligtvis en balans mellan teknisk information och känslomässigt engagemang.

Lars Jonsson som är rådgivare i hållbarhetskommunikation på Yttra håller med.

– Det får inte bli för stort och luddigt. Ofta får markandsavdelningen sköta kommunikationen, men när det gäller hållbarhet är det inte särskilt lyckat. Det krävs kompetens både inom hållbarhetsområdet och tjänsten eller produkten. Mitt tips är att sätta samman ett team som har den kunskapen och kan granska kommunikationen.

Passion, passion, passion

När det gäller just hållbarhet tenderar det också handla mer om hoten än om möjligheterna. Men det kan vara värt att tänka om och istället visa hur situationen kan förbättras.

– Men ta inte i från tårna. Kommunicera ärligt och begripligt. Det innebär att man måste visa både vad man gör bra och vad man förbättra, konstaterar Lars Jonsson.

Ett företag som inte satsar på traditionell kommunikation i form av reklam är Saltå Kvarn. Vd:n Johan Ununger twittrar själv och företaget har startat en del communitys, exempelvis om surdegsbak. För dem handlar det inte om att ”trycka ned budskapet i halsen på sina kunder”, utan mer om dirketkommunikation och att finnas till för kunderna.

– Kunderna är nyfikna och jag tror på en dialog. Därför är det viktigt att alla våra medarbetare delar våra värderingar och vår vision, de är ju den viktigaste kommunikationstillgången, säger han.

Att sociala medier med communitys endast skulle fungera för Saltå Kvarn tror han inte ett dugg på.

– Alla människor känner passion för olika saker, det kan vara allt från bak till skruvar. Nyttja den passionen till att hjälpa kunder och låta kunder hjälpa dig. Det ger massor av energi tillbaka till företaget.

Och på samma sätt som att vi har olika passion, uppfattar vi kommunikation på olika sätt. Därför är det viktigt att inte prata utifrån sig själv, med sig själv. Istället måste man lägga kraft på att lära känna sin målgrupp för att hitta rätt.

– Dessutom måste du lära känna ditt eget why, varför arbetar ni med hållbarhet. Vet ni inte det är risken för greenwash större, säger Victoria Olausson.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.