Projektidén kom till när initiativtagaren Jonas Pertoft skjutsade sin dotter till konståkningen och skrämdes av två saker:
– Det ena är alla bilar som kommer dit. Det andra är att jag själv sitter i en av bilarna, säger han i en kommentar.
I sin roll som strateg på kommunikationsbyrån Södra tornet drog han i gång projektet som beviljats 500 000 kronor av Vinnova.
Undersöker hur människors vanor kan ändras
Syftet med projektet är att minska antalet resor och därmed komma till rätta med idrottens största miljöproblem. Enligt statistik från Riksidrottsförbundet står barn- och ungdomsidrotten för över 50 miljoner deltagartillfällen under ett år. Det innebär det dubbla antalet resor, omkring 100 miljoner, i en riktning.
Projektet tar avstamp i människors beteenden och undersöker hur människors vanor kan förändras genom att få fler att åka kollektivt och samåka till träningar och tävlingar. I det arbetet bistår undersökningsföretaget Beyond Research, som är experter inom området.
– Många tror att vi människor är rationella, att om vi bara får fakta så väljer vi det bästa sättet att resa för miljö och hälsa. Det är mycket mer komplext. Därför gör vi kvalitativa intervjuer för att förstå hur vanor och attityder kan ändras, säger Hanna Holländer, som är vd på företaget i en kommentar.
”Vi måste hitta en hållbar affärsmodell”
I en annan liknande studie, som också beviljats finansiering från Vinnova, konstateras att samåkning och kollektivt ger positiva effekter för både miljön och människors hälsa. Den studien har resulterat i kampanjmaterial.
Men enligt Jonas Pertoft räcker inte det, utan han menar att det krävs ett större systemtänk.
Utöver de tekniska lösningarna som redan finns, såsom kollektivtrafik och bilar med flera passagerarsäten, undersöker projektet hur man kan skapa ett tydligt ägarskap. Detta genom att någon ser till att ett hållbart resande fungerar ”år efter år”.
– Tyvärr räcker det inte med kampanjer som uppmanar till miljövänliga vanor. Det räcker inte heller med teknik. Det är lätt att ta fram en app till exempel. Vi måste hitta en hållbar affärsmodell som gör det enklare och attraktivare att resa tillsammans, avslutar Jonas Pertoft.