Konsumtion
Det pågår en hel rad projekt för att förstå mekanismen bakom privatpersoners konsumtion och hur den kan reduceras. Ett av dem är det precis avslutade ”Klimaträtt” där boende i flerfamiljshuset Frodeparken i Uppsala lyckats minskat sitt klimatavtryck med 31 procent. Under ett halvår har de boende mätt sin dagliga klimatpåverkan från boende, mat, transport och konsumtion och utifrån det gjort andra val, men inte så att de inneburit någon större förändring av livsstil. En av de viktigare slutsatserna i projektet är att klimatsmart boende och medvetna val i vardagen har stor effekt för klimatavtrycket. Utmaningen i att förändra livsstil ligger i att ta sig över den första tröskeln, därefter upplever man att förändringen kan vara bestående. Projektet har genomförts av Uppsalahem tillsammans med Ica.
Säger nej till kol
Flera företag meddelar att de kommer att säga nej till kol som energikälla i framtiden. Livsmedelsjätten Unilever är en av de senaste i raden. Inom 15 år ska all den energi de konsumerar komma från förnybara energikällor . Många företag och organisationer från hela världen har också meddelat att de tänker fasa ut oljan ur sina investeringar. Svenska exempel är Uppsala och Örebro kommun, Svenska kyrkan, Chalmers tekniska högskola, Lunds universitet och Diakonia. På transportsidan blir förnybara bränslen också allt vanligare. Andelen förnybara drivmedel i svenska kollektivtrafiken har ökat från 6 till 67 procent på nio år.
Satsar på återanvändning
Inom klädbranschen väljer allt fler att sälja återvunnet i butik. Filippa K, Boomerang, Indiska och Houdini är några av dem. En del klädkedjor har också delar av sin kollektion till uthyrning. Indiskas senaste initiativ är att ta in second-hand bestick från Myrorna i några av kedjans butiker.