Så blir ditt företag ett B Corp

Certifiering Certifieringen B Corp växer i Sverige och nu har totalt 12 svenska företag klarat certifieringens krav. Fintech-bolaget Dreams är den som senast kommit i mål och nu berättar de om sin 18 månader långa process.

Så blir ditt företag ett B Corp
Anna Gunterberg och Elinor Tevall. Foto: Pressbilder.

INTERNATIONELLT är certifieringen B Corp välkänd och innehas av hållbarhetsföregångare som Patagonia och Ben & Jerrys. I Sverige är B Corp mindre känt, men nu börjar allt fler svenska företag att intressera sig. Fintechbolaget Dreams har precis, efter 18 månaders arbete, nu lyckats bli ett av 12 svenska företag som nått upp till kraven.

– Vi valde att göra det här för att det kändes som en viktig del av hur vi vill bygga vårt företag, säger Dreams hållbarhetschef Anna Gunterberg.

B CORP ÄR en certifiering som mäter företags hela sociala och miljömässiga prestanda. Certifieringen drivs av organisationen B Lab som har tagit fram bakomliggande standarder och sköter utvärderingen av bolagen. Anna Gunterberg berättar om processen och konstaterar att kraven är tuffa och att företag som vill certifiera sig bör förbereda sig på en mycket stor hållbar omställning av hela bolaget.

I Sverige måste företag till exempel förbinda sig att ändra aktieägaravtalen vid en eventuell svensk lagändring där ”benefit corporation” blir en företagsform så som det är i många andra länder. Bland annat måste företagen ändra hela sitt aktieägaravtal så att företaget kan verka för samhällets bästa.

Utvärderingen sker i två steg efter att företaget lagt fram sitt åtagande, som görs gratis i ett verktyg på B-labs hemsida.

– Om man i verktyget lyckas nå över 80 poäng i utvärderingen kan man, om man vill välja att försöka certifiera sig som en B Corp. Om man gör det så påbörjas en lång process av verifiering och evaluering, med en massa olika analytiker och oberoende granskare som går igenom alla detaljer från grunden, berättar Anna Gunterberg.

ANNA GUNTERBERG BERÄTTAR att det var tufft bara att nå de 80 poäng som krävdes i den första utvärderingen. Dreams landade på 76 poäng vilket gjorde att de fick ta tag i ett antal saker och sedan försöka igen. Att Dreams valde att certifiera sig just mot B Corp beror enligt Anna Gunterberg mycket på att certifieringen både mäter företagens miljömässiga och sociala påverkan.

– När vi utvärderade alla värderingar eller certifieringar vi kunde hitta så tyckte vi att det inte fanns några andra alternativ. Inte som mätte hela företagets påverkan.

Viktigt var också att B Corp värderar vilken positiv påverkan ett företags affärsmodell har.

– Här mäts alltså miljöpåverkan och social påverkan från företagens operativa verksamhet. Sen kan man också få poäng för hur mycket företagets affärsmodell kan påverka samhället positivt.

Dreams är en ekonomiapp som vill bidra till hållbara val – för plånboken och för planeten, som företaget självt uttrycker det. Genom beteendevetenskapliga metoder är det tänkt att appen ska göra det enkelt och roligt att ta kontrollen över sin ekonomi och fatta hållbara beslut i vardagen. Trots ett tydligt hållbarhetsfokus fick Dreams inte poäng för sin affärsmodell i den första utvärderingen.

– Så vårt nästa mål nu är att se till att vi tar poäng där. Nu har vi en väldigt bra grund med företagets operativa verksamhet. Nästa steg är affärsmodellen där vi hoppas på poäng vid nästa utvärdering, som sker vart tredje år.

JUST FOKUSET PÅ affärsmodellen och att driva på företag att bli en god kraft i samhället gör enligt Anna Gunterberg certifieringen affärsdriven.

– Det säkerställer att hållbarhetsarbetet verkligen sker i kärnverksamheten och inte blir något man gör på sidan av. Då blir hållbarhetsarbetet en naturlig del av affärsutvecklingen på företaget.

Anna Gunterberg ser stora likheter mellan arbetet med B Corp och CSRD med dess tolv olika standarder.

– Arbetet med CSRD är väldigt likt det jobb vi gjort med B Corp.

Vad krävs det då för resurser för att certifiera sig enligt B Corp. Kort sagt, hur jobbigt är det?

– Vi har inte riktigt räknat på det. Men det jag kan säga är att jag själv har arbetat med det ett antal timmar i veckan. Men eftersom jag har en bred roll i företaget där jag också arbetar med kommunikation och är med i produktutvecklingen av appen så har arbetet ibland fått stå åt sidan periodvis. Medan arbetet periodvis har krävt mer involvering.

B LAB ARRANGERAR regelbundet öppna träningsworkshop kallade B Leader Trainings där man kan delta och lära sig mer om B Corp. För Dreams blev det här en del av processen när Anna Gunterberg tillsammans med en kollega i styrelsen åkte till Köpenhamn för att under ett par dagar lära sig mer.

– Det var väldigt bra att få en insyn i hur det funkar. Workshopen gjorde att arbetet gick snabbare och blev mindre resurskrävande då vi fick svar på många av våra frågor.

En annan person som varit mycket involverad i B Corp-arbetet är Dreams HR-chef, Elinor Tevall.

– Eftersom det sociala är en så stor del av B Corp är så klart arbetsmiljöfrågorna viktiga. Det här har varit saker som ändå varit på hennes ”att göra-lista”. Men i och med att vi började med B Corp prioriterades frågorna på ett helt annat sätt, till exempel från styrelsen.

ANNA GUNTERBERG TROR att B Corp snart kommer att bli mycket större i Sverige. Ute i världen är certifieringen välkänd och i grannlandet Danmark är 80 företag certifierade.

– Vi leder gärna den här rörelsen i Sverige. Vi hoppas att fler företag väljer att certifiera sig, och att vi kommer att kunna samarbeta med andra impact-bolag som blir B Corps. Det är något vi ser i andra delar av världen, att B Corps har partnerskap med andra B Corps. Och vi har faktiskt redan initierat partnerskap med B Corps utanför Sverige.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.