Regeringens klimatsatsningar – här är kommentarerna

Juridik & Politik Regeringens budgetprioriteringar på klimatområdet både sågas och välkomnas. En otillräcklig tillnyktring, en pinsam snuttefilt och ett tecken på att regeringen lyssnat på branschens önskemål lyder det. Miljö & Utveckling sammanställer kommentarerna på regeringens klimatsatsningar för 2024.

Regeringens klimatsatsningar – här är kommentarerna
Regeringens klimatsatsningar får ris och ros. Foto: Pressbilder.

På onsdagen presenterade Sveriges klimat – och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) regeringens klimatsatsningar för 2024. Bland annat tillkänna gav hon att regeringen avsätter 5,3 miljarder kronor till Klimatklivet de kommande tre åren, höjer våtmarksanslaget samt satsar 1,4 miljarder kronor på ellastbilar och andra tunga elfordon.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

I efterspelen av onsdagens presentation får klimatsatsningarna både ris och ros. Naturskyddsföreningens ordförande Beatrice Rindevall är en av dem som sågar budgeten. I en intervju med organisationens medlemstidning Sveriges Natur säger hon att satsningarna är lägre än tidigare år, vilket hon menar är ett tecken på att regeringen inte tar klimatfrågan på allvar.

Naturskyddsföreningen: Skrotningspremie fel väg att gå

Vidare lyfter hon att regeringens satsningar på en skrotningspremie på äldre bilar, som ska uppgå till 250 miljoner kronor mellan 2024 och 2025 och syftar till att främja elektrifieringen, är fel väg att gå.

– Vi behöver i stället underlätta för människor att välja bort bilen helt till fördel för kollektivtrafik och cykel, säger hon.

Även Miljöpartiets språkrör Per Bolund sågar regeringens klimatpaket som han i SVT Nyheters direktsändning beskriver som ”en pinsam snuttefilt av klimatpoltik”

– Det här är en regering som kraftigt ökar utsläppen mitt i en akut klimatkris. Det man gör nu är egentligen att man plockar resterna av den klimatpolitik man inte lyckats krossa redan och låtsas vara stolt över den, säger han i sändningen.

Transportföretagen: Välkomnar satsningar på elektrifiering

Bland de som välkomnar förslaget hör Transportföretagen. I en kommentar säger branschorganisationens vd Marcus Dahlsten att regeringens satsningar på elektrifierade lastbilar är ett tecken på att regeringen lyssnat på branschens önskemål.

– Marknaden för eldrivna lastbilar har knappt kommit igång, inte ens en procent av lastbilsflottan är elektrifierad och inköpspriserna är mycket höga. Regeringens satsningar är därför viktiga för att transportsektorn ska kunna möta den gröna omställningen, kommenterar han.

2030-sekretariatet: ”Otillräcklig tillnyktring”

2030-sekretariatet är delad i sin bedömning av regeringens klimatsatsningar, som de beskriver som en ”otillräcklig tillnyktring”. Att regeringen väljer att förstärka Klimatklivet, ett investeringsstöd som ska främja den gröna omställningen, välkomnas av 2030-sekretariatet.

– Efter Moderaternas tidigare orimliga kritik mot Klimatklivet är det en välkommen och klok tillnyktring i årets budget, med en förstärkning och förlängning av detta kostnadseffektiva, breda omställningsstöd, kommenterar 2030-sektretariatets Mattias Goldmann.

2030-sektretariatet välkomnar även en riktad satsning på eldrivna lastbilar och andra tunga fordon samt beskedet om att införa en skrotningspremie, även om de tror att det kan få begränsad effekt. Vidare välkomnar de regeringens ambition att påskynda utbyggnaden av laddinfrastruktur, men menar att det inte är tillräckligt för att kompensera sänkt skatt på fossila drivmedel, sänkt reduktionsplikt och reseavdrag.

– Klimmatministern utlovar att det kommer mer i den klimatpolitiska handlingsplanen, och det kommer att behövas för att klara Sveriges 2030-mål och undvika dryga böter från EU, kommenterar Mattias Goldmann.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.