Totalt ska 19,3 miljarder kronor gå till klimat, miljö och natur för 2024. Det framgår i regeringens budgetproposition för 2024 som Sveriges finansminister Elisabeth Svantesson (M) presenterade på onsdagen. Det är en minskning med 259 miljoner kronor jämfört med nuvarande år.
Samtidigt meddelar regeringen att nuvarande styrmedel och åtgärder inte räcker för att nå flera av klimatmålen. Det handlar om såväl de kortsiktiga etappmålen för 2025, 2030 och 2040, som det långsiktiga utsläppsmålet för 2045.
”Trots att många och viktiga insatser har genomförts bedömer regeringen att befintliga och beslutade åtgärder, både nationella och internationella, inte räcker för att nå de flesta av målen” skriver regeringen i propositionen.
Räknar med stora utsläppsökningar
Vidare bedömer regeringen att utsläppen kommer att öka med upp till 9,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter till 2030. Detta till följd av ”beslut som fattats mellan den 1 juli 2022 och 1 juli 2023” skriver regeringen och lyfter sänkningen av reduktionsplikten, det vill säga krav på inblandning av biodrivmedel, som den främsta orsaken. Sänkt skatt på bensin och diesel är en annan orsak till de ökade utsläppen, som regeringen lyfter.
Däremot bedömer regeringen att den långsiktiga trenden för 2045 är ”svagt positiv” men att det behövs kompletterande åtgärder för att nå 2045-målet om nettonollutsläpp.
Även om utsikterna för att nå klimatmålen ser mörka ut, meddelar Elisabeth Svantesson under onsdagens pressträff att det inte innebär att regeringen släpper klimatmålen.
– Vi återkommer med en klimathandlingsplan, och då återkommer vi med vad vi ska göra och hur det ska se ut. Målen ligger fast, säger hon enligt SVT.
”Skjuter klimatarbetet i sank”
Inom miljörörelsen råder det konsensus om att regeringens budgetförslag är ett dråpslag mot klimatet och miljön. Ett ”dubbelfel” menar WWF som beklagar att regeringen ”återigen sänder en tydlig signal att man inte prioriterar miljöarbetet och inte heller att nå klimatmålen.
– Att satsa så mycket pengar på att sänka skatten på bensin och diesel skjuter klimatarbetet i sank, kommenterar Gustaf Lind, generalsekreterare på WWF.
Även Naturskyddsföreningen riktar skarp kritik mot budgetpropositionen. Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, menar att det är positivt att regeringen backar från tidigare nedskärningar av budgeten till skydd av naturen, men att ”nivåerna fortfarande är helt otillräckliga jämfört med vad som behövs”
– Vi är besvikna att det visar sig att utspelen om satsningar på skydd av natur har visat sig enbart vara delvisa och tillfälliga återställningar av regeringens tidigare neddragningar, säger hon i en kommentar.
Stryper pengar till stadsmiljöavtalen
Andra kritiker är Fridays for Future som skriver på X, tidigare Twitter, att ”regeringens budget är, som alla tidigare, en katastrof. Det är därför ingen överraskning, men det är ändå ett stort svek”. På samma plattform beskriver Miljöpartiet budgeten som ”nattsvart” för klimatet.
Ett inlägg som spridits mycket på X är en artikel från Klimatgranskaren som lyfter att regeringen helt stryper pengarna till stadsmiljöavtalen, som används i kommunernas miljöarbete för investeringar i bättre stadsmiljöer i form av satsningar på gång, cykel och kollektivtrafik.
Svenskt Näringsliv hör till de som är mer positiva till regeringens budgetproposition. I ett pressmeddelande skriver de att budgeten innehåller viktiga satsningar för en bättre fungerande arbetsmarknad och kompetensförsörjning, men menar att det saknas en tydlig reformagenda för att få fart på Sveriges tillväxt och konkurrenskraft.