I takt med att fler bilar, lastbilar och andra fordon övergår till eldrift i stället för fossila bränslen, förväntas efterfrågan på litiumjonbatterier öka kraftigt. För att möta den ökade efterfrågan är det viktigt att kunna handla med begagnade batterier – något som i dag begränsas av ett omodernt regelverk, vilket har uppmärksammats av Kommerskollegium som gjort en utredning i frågan.
Regelverk bromsar cirkulär användning av batterier
Cirkularitet
Att kunna köpa och sälja begagnade batterier är en viktig del i den gröna omställningen. Men regelverket som styr handeln är föråldrat och innehåller kraftiga begränsningar. Det visar en ny utredning av Kommerskollegium som föreslår att reglerna uppdateras.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Begagnade batterier klassas som avfall och reglerna för handel med avfall innehåller kraftiga begränsningar för att skydda miljön. Många företag och branschorganisationer berättar till exempel att de behöver hantera flera olika komplicerade regelverk för att ens kunna exportera eller importera batterier. Det är både krångligt och tar lång tid, säger Isaac Ouro-Nimini, utredare på Kommerskollegium till Miljö & Utveckling.
Vidare föreslår Isaac att man bör se på frågan ur ett handelsperspektiv. Att man ska undersöka om det finns några onödiga handelshinder som man kan ta bort – utan att tumma på miljöskyddet.
– Ett elbilsbatteri kräver en viss energieffektivitet i fordonssyfte. Och när den effektiviteten blivit för låg kan man fortfarande – med lite modifikation – använda batteriet i andra sammanhang. Bland annat för att lagra förnybar energi, säger Isaac.
Isaac säger att man på så sätt kan förlänga både det ekonomiska värdet av materialet, och livslängden, innan man skickar det till återvinning.
Dagens regelverk är föråldrat och implementerades när cirkulär ekonomi inte var en fråga på samma sätt som det är i dag, avslutar Isaac.