Nära 4 500 vd:ar från 89 olika länder har deltagit i PwC:s årliga CEO Survey och har svarat på frågor om såväl nutid som framtid. En undersökning som präglas av stark framtidstro efter några skakiga coronaår.
PwC:s årsrapport ger tummen ner för företagens klimatarbete
Klimat Att klimatfrågan är något av en ödesfråga är en självklarhet för de flesta. Ändå bekymrar sig väldigt många företag mer för cyberhot än för sina egna utsläpp. Det visar PwC:s nya årsrapport.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Drygt tre av fyra företagsledare tror på ökad global tillväxt under 2022, precis som Internationella valutafonden, IMF, som spår en tillväxt på 4,9 procentenheter 2022.
Många saknar kompass i klimatfrågan
Att hjulen rullar bekräftas också här på hemmafronten av bland annat Trygghetsrådet, TRR, som nu i början av året konstaterar att antalet privatanställda tjänstemän som behövt stöd efter uppsägning mer än halverats sedan 2020 och nu ligger på en låg nivå även sett ur ett pre-coronaperspektiv.
Men allt är inte guld och gröna skogar. När det gäller vår tids ödesfråga, klimatpåverkan, verkar förvånansvärt många företagsledare i PwC-undersökningen sakna kompass.
Klimatet på fjärde plats över hot mot bolaget
För det som främst bekymrar företagsledarna är inte klimatet utan cyberhot. Klimatet kommer först på plats fyra efter cyberhot, hälsorisker och makroekonomisk instabilitet.
Hotbilden skiljer sig dock åt beroende på företagens storlek och var de huserar. I de riktigt stora bolagen ser man just klimatförändringarna som det allra största hotet generellt. Sett till svenska företagsledare kommer cyberhot först, sedan klimatförändringar på plats två.
Cyberhot skuggar klimatfrågan
Att cyberhotet upplevs som överhängande är kanske inte så konstigt med tanke på hur Coop drabbades i höstas och hur Kalix kommun utsattes för digital utpressning före jul. Men, konstaterar PwC, i den takt som koldioxidsintensiteten sänks så når vi inte koldioxidneutralitet förrän i slutet av seklet.
– Den nedslående slutsatsen är att endast omkring en femtedel av de globala företagsledarna har ett åtagande för nettonollutsläpp (net zero). Vi ser det som en indikation på att ett systemskifte krävs för att kunna ta avgörande kliv mot klimatmålen. Dessutom understryker rapporten betydelsen av att införliva klimatmålen i företagens strategier och företagsledarnas incitamentsprogram för att uppnå långsiktigt hållbara resultat, skriver Sofia Götmar-Blomstedt, vd för PwC Sverige.
Kundernas förtroende leder till nettonollmål
Man kan tolka resultatet som att många företag fokuserar kortsiktigt på att leverera vinster. Men för det långsiktiga arbetet med att stärka kundernas förtroende blir det fel.
– Företag där vd:arna upplever högt förtroende från sina kunder, har en mer positiv syn på framtida tillväxt och har oftare ett mål om nettonollutsläpp. Det här antyder att det finns ett samband mellan förtroende och förmågan att driva förändring, fortsätter Sofia Götmar-Blomstedt.