
Patrizia Finessi, Sabo, anser i en debattartikel i nummer ett 2008 av Miljö & Utveckling att producentansvaret för återvinning av förpackningar och tidningar inte fungerar. Hennes argument är att mängden förpackningar ökat med 75 procent på 14 år och att insamlingen delvis finansieras av fastighetsägare. Att mängderna ökar beror dock på ökad konsumtion och nya konsumtionsmönster, exempelvis kraftigt ökad försäljning av färdigmat. Däremot minskar mängden av vissa förpackningsmaterial per produkt, särskilt för dagligvaror. Det visar att producentansvaret fungerar.
Patrizia Finessi påstår också felaktigt att det blir allt längre att ta sig till en återvinningsstation. Troligen grundar hon detta på att vi tagit bort våra 200 minst utnyttjade stationer, men hon bortser från att 150 nya istället håller på att etableras där de verkligen behövs, främst i stadskärnor och vid köpcentra.


