Den europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (ESMA) har publicerat nya krav för fondbolag som vill använda hållbarhetsrelaterade ord i sina namn.
Nya regler för hållbara fonder: ”Ska motverka greenwashing”
EKONOMI
Nu publiceras nya och strängare EU-krav på hur fonder får använda hållbarhetsrelaterade begrepp i sin marknadsföring.
– Alla fonder som på något sätt indikerar att de är "hållbara" eller "gröna" behöver se över de nya riktlinjerna, säger Helene Wall, chefsjurist på Fondbolagens förening, till Miljö & Utveckling.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Riktlinjerna har tagits fram på EU-nivå och syftar både till att motverka greenwashing och att säkerställa en gemensam praxis för EU-länderna, säger Fondbolagens förenings chefsförhandlare, Helene Wall.
För att fonder ska få använda termer som ”klimat”, ”hållbarhet” och ”impact” måste minst 80 procent av investeringarna ”främja miljörelaterade eller sociala egenskaper”, enligt riktlinjerna.
– Nya fonder måste följa dessa riktlinjer, men de gäller även för befintliga fonder på marknaden. Detta innebär att alla fonder som på något sätt indikerar att de är ’hållbara’, ’gröna’ eller använder andra hållbarhetsrelaterade termer behöver se över de nya reglerna, säger Helene Wall.
I Sverige är det Finansinspektionen som godkänner fondbolagens namnförslag, medan det fungerar annorlunda i andra EU-länder. Helene Wall menar därför att den absoluta majoriteten av svenska fonder kommer att uppfylla kraven.
– Vår preliminära bedömning är att få fonder på den svenska marknaden behöver byta namn, eftersom de flesta redan är försiktiga med sin hållbarhetsmarknadsföring, avslutar hon.
Riktlinjerna ska översättas till alla EU-språk och publiceras på Esmas hemsida. Därefter har FI två månader på sig att rapportera till Esma om de följer, avser att följa eller inte kommer följa riktlinjerna. Riktlinjerna börjar gälla tre månader efter publiceringen.