Nudie Jeans: Ej tillverkat i Kina

Arbetsvillkor Nudie Jeans väljer helt bort tillverkning i Kina och Bangladesh, även om det får konsekvenser för både pris och funktion. I Indien har företaget genomfört levnadslön hos flera leverantörer.

Nudie Jeans: Ej tillverkat i Kina
Otto Rosenlund

Ett företag som satsat på hållbarhet och socialt ansvar från start är Nudie Jeans. Företaget sålde 800 000 jeans år 2016. Till det kommer tröjor, jackor, accessoarer och annat som kan bäras tillsammans med jeans.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Vi är små och står kanske för mellan två och tre procent av verksamheten hos våra leverantörer. Men genom samarbete med andra som beställer från samma fabrik kan vi sätta press, berättar Sandya Lang, som är ansvarig för sociala frågor hos företaget.

Långsiktiga relationer med leverantörer ingår också i strategin för socialt ansvar. Där ingår träning för hur olika problem ska lösas, som hur klagomål hanteras, hälsofrågor ska tas om hand och så vidare. Företaget samarbetar också med andra i branschorganisationen Fairwear Foundation.

Vissa länder väljs bort

Nudie Jeans väljer ut leverantörer som redan har ett intresse av att bli bra vad gäller miljö och sociala förhållanden. Kraven på socialt ansvar leverantörskedjan har också gjort att två länder helt har valts bort, nämligen Bangladesh och Kina.

– Vi har önskemål från våra ägare att inte jobba i länder som inte är demokratiska, säger Sandya Lang, ansvarig för socialt ansvar hos företaget.

Största delen av produktionen görs i Europa där risken för missförhållanden är liten, men en del görs i länder med högre risk, som till exempel Indien. Just där har företaget genomfört en satsning på levnadslön hos merparten av sina leverantörer.

– Största svårigheten har varit att skala upp projektet, då det var helt olika förutsättningar i fabrikerna. Det är svårare än man tror att implementera ett system för att betala levnadslön. Det är i alla fall vår erfarenhet. Det finns inte så många exempel på företag som har lyckats, tyvärr, konstaterar Sandya Lang.

Erbjuder lagning av plagg

Hållbarhet är en del av grunden för företaget. På företagets hemsida står att det inte bara ska erbjuda jeans, utan också ett sätt att tänka. Företaget ska påverka sina kunder att agera mer hållbart. I företagets egna butiker erbjuds till exempel lagning av de plagg som säljs. Så hållbarhet får kosta.

– Vi är inte ett sådant märke som letar efter den billigaste produktionen, säger Sandya Lang.

Hur mycket hållbarhet kostar finns det ingen siffra på. I en uppsats om företagets satsning på levnadslön i Indien nämns visserligen att tillverkningskostnaden för ett plagg då blir mellan två och fem kronor. Men det gäller ju bara en av många delar av i kedjan. Den ekologiska bomullen som används i merparten av företagets produkter har också ett pris.

– Det är många som ska ha betalt längs vägen från bomullsplanta till produkt, konstaterar Sandya Lang.

Det går alltså inte att säga exakt vad hållbarhetsarbetet kostar, eller hur kostnaderna fördelar sig mellan till exempel miljö och sociala projekt.

– Det är svårt att säga vad som är den största kostnaden i vårt hållbarhetsarbete, för vi räknar inte på det som en separat kostnad, säger Sandya Lang.

Annorlunda kepsar

Ibland påverkar satsningen på hållbarhet produkterna rent konkret. Normalt görs kepsar i Kina, för där finns kunskap och teknik för att göra det allra bäst. Men när Nudie skulle satsa på produkten fann företaget en hattmakare i Portugal som fick uppdraget. Företagets kepsar ser därför inte ut som andra.

– De var inte vana vid att göra kepsar så därför blev de lite annorlunda, berättar Sandya Lang.

Med åren har företaget funnit att satsningen på hållbarhet också ger en viss ekonomisk vinst. Leverantörer som är bra på hållbarhet är nämligen också bra på leveranssäkerhet och kvalitet, har det visat sig.

Kanske ger det också vinster på marknaden. I företagets hållbarhetsredovisning står också att läsa att företaget sällan betalar för annonser, utan förlitar sig på att folk berättar om företaget och produkterna. Som i den här artikeln.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.