Den 1 november november slutar plastpåseskatten gälla fyra år och sex månader efter att Löfvenregeringen sjösatte lagen. Syftet var att minska användningen och i förlängningen produktionen av engångsplastpåsar.
På just den fronten har lagen nått sitt syfte. Antalet tunna plastpåsar per person har fallit kraftigt från 55 per person 2020 till 17 per person 2023, enligt statistik från Naturvårdsverket.
Den nuvarande regeringen valde ändå att avskaffa skatten. Argumentet har varit att syftet redan är uppnått då svenskarnas förbrukning ligger under EU:s mål på maximalt 40 påsar per person.
”Mot denna bakgrund bedömer regeringen att EU:s förbrukningsmål kommer uppnås även utan en skatt på plastbärkassar, och föreslår därför att den avskaffas.”, skrev regeringen i september 2023.
Håll Sverige Rent uppmanar företag att ta ansvar
Samtliga av de stora livsmedelsföretagen har aviserat att de kommer att sänka priset på sina plastkassar. Coop skriver i ett pressmeddelande att man reducerar från 6,95 kronor till 3,95 kronor. Hos Ica och Hemköp sänks priset också, men där avgör handlarna hur mycket.
Willys uppger för TT att deras plastpåsar kommer att kosta 3,90 kronor istället för 6,90. Men livsmedelskedjan tror inte att det kommer att leda till att fler köper engångsplastpåsar.
”Kundbeteendet har ändrats, det finns fler som har kommit in i vanan att ta med sig flergångskassar till butiken. Och det finns säkert många kunder som av bara farten kommer att fortsätta att välja papperskassen”, skriver Willys kommunikationschef Johanna Eurén i ett mejlsvar till TT.
Organisationen Håll Sverige Rent är dock tveksamma till argumentet och befarar en ökning av köpta engångsplastpåsar.
– Vi är oroliga för att konsumtionen återgår, att bekvämligheten gör att kunderna köper med sig plastpåsar, säger Johanna Ragnartz på Håll Sverige Rent.
Hon menar att det blir en smäll som naturen får ta.
– Vi har sett att det blir ett visst läckage och det hamnar i naturen. Man kanske tar med sig påsen på en picknick och så glömmer man den och den blåser iväg. Just detta har minskat i samband med skatten och vi vill inte se det öka.
Håll Sverige Rents uppmaning till återförsäljare av plastpåsar är följande.
– Att verkligen hålla koll på kundbeteendet och på försäljning och om de märker att det ökar att de då reglerar priset och informationsinsatser.
Lidl investerar vinsten i hållbarhet
En återförsäljare har valt en annan väg. Lidl har kommunicerat att de visserligen sänker priset på sina påsar, men att 40 öre per såld plastpåse kommer att gå till Lidl Future Initiatives, företagets initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.
Johanna Ragnartz tycker dock inte att det är en klockren ansats.
– Det är väl bra att fler företag investera i hållbarhet. Det vi är oroliga för är att det stora breda hållbarhetsperspektivet skymmer nedskräpningsproblemet.