Miljö allt vanligare som affärsidé

Affärsidéer som kretsar kring miljön blir allt vanligare bland nya entreprenörer.
På företagsinkubatorn Ideon Innovation i Lund märks en tydlig trend att nya entreprenörer i mycket högre grad än tidigare startar bolag med miljön som affärsidé.

Ideon Innovation är en del av ett större innovationssystem i Lund. Med ett inkubatorsprogram tar dem företagsidéer från tidig utvecklingsfas till den kommersiella fasen på en verklig marknad. Så kallade CleanTech-bolag har nu vuxit till en tredjedel av inkubatorns samlade bolagsskara. Trots det har Idoen Innovation inte gjort några som helst extra insatser för att locka just sådana bolagsidéer till sig.

– Det är tydligt att CleanTech och miljön i allmänhet är viktigt för nya entreprenörer. Vi saknade helt sådana ansökningar för bara två och ett halvt år sedan då vi startade inkubatorn, säger Mikael Kipowsky, verksamhetschef på Ideon Innovation.

Het trend

Mikael Kipowsky menar att anledningarna till att CleanTech blivit en het entreprenörstrend framförallt är två. Dels har den allmänna oron inför stundande miljökatastrofer gjort att miljö och klimat blivit ett regelrätt affärsområde. Företagen inser att miljövänlighet inte bara är ett måste utan även ett viktigt säljargument för produkter och tjänster och då bildas det också ekonomi i det hela, menar han. Dels har forskningen gått ordentligt framåt bara under de senaste åren och många studenter intresserar sig för rena miljöfrågor inom områden som energi, teknik, it, bygg och tung industri.

Miljövänlighet lönsam

Mikael Kipowsky spår att den här typen av nya bolag kommer att spela en stor roll i framtidens miljövänliga produkter.

– Större bolag och koncerner är ofta fast i ett visst strategiskt beslut de tagit för flera år framåt. Små bolag anpassar sig snabbare till modern forskning och kan istället att bli uppköpta av de större när produkten eller metoden är mogen att användas. Det är först när det går att omsätta miljövänlighet till ekonomi som vi kommer att se de verkliga förbättringarna och dit kan vi ha nått nu, säger Mikael Kipowsky.

Fakta: CleanTech-bolagen som startat på Ideon Innovation är:

* ComPower – värmepannor med mikroturbin som också försörjer bostadshus med el.

* Bioprocess Control – optimerar produktionen av biogas med 10-30 procent.

* Zemission – utvecklar metod för katalytisk (flamlös) förbränning med betydligt mindre utsläpp.

* Ekobalans – utvecklar restproduktbaserade gödselmedel för skogsbruk.

* NanoFreeze – utvecklar ett termoelektriskt miljövänligt mikrochips som inte blir överhettat.

* BioCompoTech – konstruerar naturligt fiberkompositmaterial lika bra som syntetiska varianter.

* LOGE – utvecklar mjukvara för att simulera förbränningsprocesser och de utsläpp som följer.

Fakta: Ideon Innovation

Drivs i samarbete mellan Teknopol AB, Ideon Science Park, Lunds kommun och LU Innovation. Verksamheten finansieras av Innovationsbron, Ideon Science Park, Lunds kommun och fyra samarbetspartners Öhrlings PricewaterhouseCoopers, Setterwalls Advokatbyrå, Sparbanken Finn och Awapatent.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter