Max: ”Vi har inte gett upp målet”

KLIMAT Burgarkedjan Max släpper för första gången detaljerad statistik över försäljningen av gröna burgare. De utgör nu tillsammans nära 20 procent av kedjans försäljningsvolym. Hållbarhetschef Kaj Török berättar om vägen dit och varför han tror att ökningen avstannat de senaste åren.

Max: ”Vi har inte gett upp målet”
Max hållbarhetschef Kaj Török om de gröna burgarnas framfart på menyn.

Sedan 2015 har försäljningen av gröna burgare, alltså växtbaserade och lakto-ovovegatariska burgare, formligen exploderat hos Max Burgers. Det visar statistik från kedjan. De senaste åren har kundintresset dock stabiliserats på drygt 18 procent av volymen. Samtidigt har klimatavtrycket per omsatt krona minskat med 24 procent sedan 2013.

Hur ser det ut med utsläppen för Max i absoluta tal?

– Förra året, alltså 2020, minskade vi våra utsläpp i absoluta termer på grund av pandemin. Men jag tycker inte att det var någon framgång för klimatet, för folk kommer ju att ha ätit sina luncher någon annanstans. Det viktigaste är de absoluta utsläppen per måltid och det är det vi ska arbeta med att minska, säger Kaj Török, hållbarhetschef på Max Burgers.

Brukar ni släppa så detaljerad statistik kring er försäljning eller var detta första gången?

– Vi brukar vara transparenta kring vårt hållbarhetsarbete men hålla försäljningsstatistiken för oss själva. Men i detta fall fick samhällsnyttan väga över eftersom vi hoppas inspirera fler att erbjuda god mat med låg klimatpåverkan.

Utvecklingen gick ju i raketfart 2015-2016, vad var det som hände?

– Då var vi helt unika. I januari 2016 femdubblade vi antalet gröna burgare på menyn. Det var som en chock. Det var vår största produktlansering sedan 1968 och den mest framgångsrika. Vi fick ringa in fler råvaror hela tiden, för de tog slut med en gång, säger Kaj Török.

Under de kommande åren lanserade fler kedjor gröna burgare.

– Idag har nästan alla burgarställen en halloumiburgare eller liknande, så det har varit en dramatisk resa. Nu får vi se om det går att driva toppen ytterligare efter pandemin, säger Kaj Török.

Nu tycks ökningen ha avstannat, vad kan det bero på?

– Det får bli lite gissningar, jag kan inte säga att jag vet säkert. Vissa förändringar har avstannat under pandemin när folk sökt mycket trygghet, så jag tror att det har blivit lite lugnare i omställningen mot grönt i hela samhället under pandemin. Vi har själva varit extra upptagna med att hantera pandemin istället för att driva förändringen, säger Kaj Török.

Vilken siffra i er rapport vill du helst förändra, och hur?

– Jag tycker ändå att det är spännande med de växtbaserade burgarna. När man kan öka försäljningen av dem istället för av lakto-ovo så blir det en extremt låg klimatpåverkan. Går du från en köttburgare till en växtbaserad minskar du klimatpåverkan med 90 procent. Så det är väl en siffra som man kan vara sugen på att se till att fortsätta att driva. Om du går från en fossilbil till en elbil kanske du halverar klimatpåverkan, så att man kan minska med 90 procent genom att välja en annan burgare är en väldigt stark förändring.

Vad i rapporten är du mest förvånad över?

– Det är förvånande att Trollhättan är platsen där man äter mest klimatsnålt i Sverige. Det hade jag aldrig kunnat gissa. Det är en kombination av många anledningar – de äter mycket växtbaserade burgare och kycklingburgare, men väljer också mindre portionsstorlekar eftersom det är många skolungdomar som äter lunch där, säger Kaj Török.

Hur tänker du framåt?

– Vi har inte gett upp målet om varannan måltid icke rött kött. Det satsar vi på i år, väldigt mycket. Jag är nöjd med vart vi har kommit men i år sätter vi ner gaspedalen med en mängd olika aktiviteter för att öka försäljningen av hamburgare utan rött kött, säger Kaj Török.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.