Genom att anpassa leveranser för e-handel kan branschen minska sitt klimatavtryck, förbättra arbetsmiljön och dra nytta av billigare leveranser. Detta bekräftas av ett nyligen avslutat pilotprojekt.
Lista: 7 steg mot en mer hållbar e-handel
Logistik
Genom skräddarsydda leveranser kan svenska e-handelsföretag spara resurser och pengar samtidigt som de främjar hållbarhet och förbättrar arbetsförhållandena.
– I dag är det avgörande att säkerställa en hållbar affärsmodell, säger Jonas Arnberg, projektledare för nätverket Hållbar e-handel, till Miljö & Utveckling.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
För Apotea, ett av pilotföretagen, resulterade detta i en kostnadsbesparing på 97 procent samtidigt som klimatavtrycket minskade med 77 procent.
Jonas Arnberg, projektledare för nätverket Hållbar e-handel, berättar att de flesta varukedjor hittills varit anpassade utifrån butikshandel. Med projektet ”e-com ready” sätts e-handelns förutsättningar i stället först.
– Tidigare har Apotea köpt fotvårdssalva i 8-pack, levererade i tråg med plast runt, en process som inte passar e-handlare som behöver packa om produkterna. Nu får de i stället leveranser i 300-pack, vilket är både mer effektivt och bättre för miljön, säger han till Miljö & Utveckling.
Jonas Arnberg berättar vidare att systemet är uppskattat av e-handlare eftersom de slipper sortera onödig papp och plast. Även leverantörerna uppskattar det eftersom det frigör tid och resurser
– Det är positivt för alla parter involverade, en win-win, säger han.
Förutom Apotea har andra stora aktörer som Blomsterlandet, Lyko och Amazon deltagit i projektet. Även de rapporterar om goda resultat och fördelarna med det anpassade systemet.
Tidigare i mars meddelades också att Hållbar E-handel och Svensk Handel går samman i en strategisk allians med målet att leda svensk e-handel mot en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid.
– I takt med att e-handeln växer så är det rimligt att anpassa logistiken. Rent pragmatiskt handlar det om att effektivisera processer och spara pengar. Tidigare har e-handeln fokuserat på mycket på tillväxt, men nu befinner man sig i en fas där det är viktigt att säkerställa en hållbar affärsmodell. Naturligtvis är det glädjande att detta också innebär en mer hållbar och mindre miljöbelastande verksamhet säger Jonas Arnberg.
7 steg mot en mer hållbar e-handel
I rapporten ”E-com Ready” presenteras också ”E-com Ready Guidelines”, som utgör ett sjupunktsprogram för att hjälpa e-handelsföretag och leverantörer att anpassa sina inleveranser till ett e-handelslager.
1. Minimera materialanvändning
- Förpackningens utformning ska inte innebära onödig resursåtgång i hela värdekedjan såsom
- förpackningsmaterial, fyllnadsmaterial etcetera.
- Återvunnet material bör premieras som råvara för förpackningen samt förpackningar som går att återvinna.
- Säkerställ att inte e-handlaren behöver addera material när produkten hanteras på lagret (såsom tejp, flasksydd eller övrigt material).
2. Skapa förutsättningar för återanvändning
- De enskilda förpackningarna i förpackningssystemet bör så långt som möjligt designas så att återanvändning möjliggörs.
- Där det är möjligt ska förpackningen vara möjlig att komprimera, vara ”ihopfällbar”, för återleverans till leverantör.
3. Möjliggöra återvinning
- Förpackningar i monomaterial föredras.
- Information ska finnas som gör det enkelt för konsumenten att återvinna förpackningen.
- Om möjligt använd återvunnet material som råvara när förpackningen tillverkas.
- Använd om möjligt terdjepartscertifierat material (FSC, Svanen etc.)
4. Möjliggör en effektiv och säker lagerhantering
- Förpackningen ska uppfylla vikt- och volymkrav för manuell hantering.
- Avemballeringen ska inte vara tidskrävande och om möjligt inte kräva verktyg som till exempel kniv vid uppackning på lagret.
5. Minimera luften och fyllnadsmaterialet
- Leverantören ska så långt som möjligt minska andelen luft och fyllnadsmaterial i hela förpackningssystemet.
- Produktleverantör ska tillhandahålla information om produktens vikt och volym så beräkning av andel luft kan göras.
6. Möjliggör hållbara transporter
- Förpackningens mått är anpassade till transportörens lastbärare och trailer så att det möjliggör en hög fyllnadsgrad.
- Förpackningarna är staplingsbara vid transport.
- Förpackningarna minimerar onödig tidsåtgång.
- Förpackningarna säkerställer en god arbetsmiljö för chauffören.
7. Minimera produktskada
- Förpackningen ska utformas så att skador på produkten minimeras.
Källa: Hållbar E-handel.