Ramverket har tagits fram av den ideella organisationen Rare och innehåller sex strategier för att uppnå individuella och kollektiva beteendeförändringar.
Lista: 6 sätt att skapa beteendeförändringar
Kommunikation Ändrade beteenden på individ – och samhällsnivå pekas ut som en viktig del i klimatomställningen. Baserat på forskning inom området finns nu ett nytt ramverk med 6 steg för att skapa beteendeförändringar.
Foto: Adobe Stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Mänskligt beteende är kärnan i varje miljöutmaning som vi står inför idag. Om människor är en del av problemet måste de också vara en del av lösningen, säger Rares ordförande Kevin Green i en kommentar.
De sex stegen är information, regler och lagar, materiella incitament, känslomässig påverkan, sociala influenser och valarkitektur:
- Information: Det första steget är att ge information och skapa medvetenhet om ett önskat beteende och varför det är viktigt att implementera det. Det kan handla om utbildningar, informationsforum eller information i form av skyltar, så som att sätta upp skyltar med information om skyddsområden.
- Lagar och regler: Det andra steget handlar om att anta lagar och regler för att främja, eller begränsa, ett visst beteende. De kan användas ensamma, eller i kombination med materiella eller ekonomiska instrument för att uppnå det önskade resultatet.
- Materiella incitament: Det tredje steget handlar om att använda materiella, eller ekonomiska, incitament för att ändra ett beteendemönster. Det kan vara att öka eller minska kostnader på varor och tjänster, att sätta upp hinder för ett oönskat beteende, eller göra önskade beteenden mer tillgängliga.
- Känslomässig påverkan: Det fjärde steget handlar om att utnyttja människors känslor, så som rädsla, hopp, ilska och skam, för att ändra ett beteendemönster. Konkret kan det vara att använda människoansikten i kampanjer eller skräddarsy meddelanden och pressutskick för att göra dem mer personliga och lättare att relatera till.
- Sociala influenser: Det femte steget handlar om att utnyttja människors sociala nätverk och dynamik för att skapa en beteendeförändring. Det kan vara att offentliggöra vem som har och inte har levt upp till det önskade beteendet och ge människor möjlighet att visa att de gör rätt ifrån sig. Det här steget handlar också om att göra det önskade beteendet till en social norm. Det kan uppnås genom att skapa förutsättningar för att vara med i en gemenskap.
- Valarkitektur: Det sista, och sjätte, steget, handlar om valarkitektur, det vill säga utformningen av olika sätt på vilka val kan presenteras för beslutsfattare och vilken inverkan den presentationen har. Det kan exempelvis handla om att göra ett önskat beteende, eller val, till standardalternativet för en konsument. Till exempel kan en restaurangmeny utformas på ett sätt så att matgästerna väljer de mest hållbara maträtterna.