Just nu driver EU flera lagstiftningsinitiativ med fokus på hållbarhet, bland annat inom hållbarhetsredovisning, leverans- och värdekedjor, greenwashing, cirkularitet och utfasning av fossila bränslen.
Lista: 15 tips för att möta regelstormen
KLIMATLAGAR Flera lagförslag inom klimatområdet gör snabba framsteg i EU, och stora förändringar förväntas ske under 2024. Här är 15 förslag på hur företag kan förbereda sig för att möta de nya kraven.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– 2024 kommer att bli ett avgörande år för hållbarhetsarbetet i EU. Flera viktiga hållbarhetsinitiativ kommer att slutföras och valet till Europaparlamentet i juni kommer att avgöra riktningen och ambitionsnivån för nästa våg av klimatlagar och -initiativ, säger Lennart Nordqvist, partner på Deloitte.
I studien ”Sustainability Regulation Outlook 2024” har revisionsbyrån Deloitte nu tagit fram förslag på hur företag kan förbereda sig för de kommande regulatoriska förändringarna.
Hållbarhetsredovisning
I studien beskrivs hållbarhetsrapportering som kärnan i EU:s gröna strategi. De flesta började förbereda sig för CSRD långt före årsskiftet, men många har fortfarande arbete kvar för att uppfylla de nya kraven.
Omfamna ett strategiskt tillvägagångsätt: Deloitte poängterar att det inte finns en universell lösning för alla. En framgångsrik affärsstrategi bör i stället bygga på ett lämpligt dataramverk som stödjer verksamhetens omställning. Även om finansavdelningen förmodligen kommer att ha ansvar för en stor del av rapporteringen, anser författarna att andra delar av verksamheten, såsom upphandling, redovisning, juridik, efterlevnad, kommunikation och mänskliga resurser, bör vara involverade.
Utvärdera styrningsstrukturen:
Företag behöver tillräckligt med resurser och ledning för att effektivt hantera sina projekt, inklusive hållbarhetsrapportering. Eftersom kraven på hållbarhetsrapportering har en stor påverkan över alla branscher är det troligt att det finns brist på nödvändig kompetens.
Hantera felrapporteringsrisker:
Företag bör skapa rutiner för att hitta och minska risker i sina leveranskedjor. Det är viktigt att se över hur de samarbetar med sina leverantörer för att få nödvändig information för rapportering. Det är också klokt att ge sig själva tid att förbättra sin interna kapacitet och testa sina försäkringsmodeller. Att investera i att stärka organisationen och integrera relevanta nyckeltal i styr- och kontrollcykeln kommer att vara lönsamt.
Cirkularitet
Under 2024 kommer sex lagförslag om cirkularitet att börja gälla inom EU. Dessa kommer att införa olika krav som rör produktdesign och hantering av avfall.
Identifiera designutmaningarna:
ESPR och PPWR fokuserar på företagens huvudprodukter och tjänster. Företag behöver utvärdera sin förmåga att övergå till en cirkulär affärsmodell.
Bedöm effekten av cirkulär transformation:
Till exempel, hur nya förpackningsregler påverkar produktutbudet, logistiken och verksamheten, eller driftskostnader som uppstår från förpackningsrelaterade system för utökad producentansvar och retursystem.
Granska databas och styrningspolicyer:
Förbättra baslinjerapporteringen genom att noggrant bedöma data och datastyrningsprocesser för att identifiera nödvändiga förbättringar. Investeringar i teknik, såsom det digitala produktpasset (DPP), kan vara avgörande för att möta kraven på spårbarhet och transparens. När eventuella brister i datatäckning identifierats, genomför anpassningsåtgärder för att tydligt fastställa vilka mål som ska uppnås i förhållande till rapportering och reglering.
Förbättra baslinjerapporteringen:
Affärs- och hållbarhets-KPI:er behöver omvärderas för att integrera cirkularitet. Detta steg kommer att underlätta för företag att rapportera om resursanvändning och cirkulär ekonomi i enlighet med de europeiska hållbarhetsrapporteringsstandarderna (ESRS E5).
Förbered en färdplan:
För att ta ytterligare steg utöver att bara följa regler och förbättra sin affärsstrategi kan företag använda mätvärden för användningen av återvunnet material i produktionen. Det är också viktigt att bedöma behovet av att öka inköpen av återvunnet material och säkerställa tillgången på pålitliga leverantörer av sådant material.
Leverans- och värdekedjor
Nya initiativ kommer att förändra hur företag kan sälja sina produkter och tjänster på EU-marknaden. Företag måste utvärdera sin användning av sällsynta jordartsmetaller, deras bidrag till avskogning och deras relationer med leverantörer.
Inventera leveranskedjan:
Att ändra företagets verksamhet kan vara dyrt och ta tid. Det är smart att agera i förväg innan tillsynsmyndigheter ställer krav. Det kan hjälpa dig att få bättre priser och tryggare affärsrelationer med pålitliga leverantörer, vilket minskar risken för avbrott i leveranskedjan.
Utfasning av fossila bränslen
Nya satsningar på användning av förnybara resurser och energieffektiva byggnadsstandarder kommer att påverka hur företag arbetar för att minska sina koldioxidutsläpp. Genom CSRD måste företag nu rapportera sina framsteg, vilket innebär att de måste noggrant övervaka sina utsläpp och sätta tydliga minskningsmål.
Sätt mål:
Identifiera utsläpp, sätt upp mål och ha en omfattande minskningsstrategi på plats, med utsläppsminskningsmål för 2030, 2040 och 2050.
Minska koldioxidavtryck i råvaror, fossila bränslen och byggnader:
Säkerställ att du har koldioxidavtrycksdata för viktiga råvaror och hitta alternativ med lägre utsläpp för att undvika koldioxidskatter. Öka användningen av alternativa bränslen för att minska fossila bränslen i fordonen. Samarbeta med leverantörer av lågkoldioxidtransport. Skapa en plan för att mäta och minska utsläppen från byggnader genom att renovera och använda miljövänlig teknik. Byt helt till förnybara energikällor och använd material med låga koldioxidutsläpp för byggnader.
Fokusera på elektrifiering:
Företag bör utforska olika elektriska lösningar, såsom att installera laddstationer för elbilar, förse fartyg i hamnar med elektricitet från land, erbjuda elförsörjning för flygplan på flygplatser och ersätta bränsledrivna enheter med helt elektriska alternativ. De kan även överväga att använda vind- och solenergiteknik för att generera sin egen elektricitet och förhandla om långsiktiga avtal för förnybar energiförsörjning med elleverantörer.
Greenwashing
Den nya lagstiftningen om greenwashing och den ökade frekvensen av avslöjanden och rättstvister kommer att tvinga fler företag att agera för att säkerställa att deras miljöpåståenden är sanna och försvarbara.
Granska och testa meddelanden:
Granska B2C-miljökommunikationen och testa meddelandena med kunder för att säkerställa att de är tydliga och välgrundade. Detta steg kommer att hjälpa företag att utforma eller finslipa riktlinjer för meddelanden och uppdatera leverantörsuppförandekoder. Det kan också krävas att företaget berättar för reklam- eller PR-byråer och uppdaterar eventuell information.
Granska hållbarhetsdata:
Kolla igenom företagets hållbarhetsdata som används för deras miljöpåståenden, inklusive eventuella mätvärden eller mål. Om det finns begränsningar i datan, till exempel bristande kvalitet eller tillgänglighet, bör dessa identifieras och antingen åtgärdas eller tydligt redovisas.
Inbädda greenwashing-risk i styrningsramar:
Företag behöver uppdatera sina styrprocesser för att stödja en bredare organisatorisk satsning på att hantera risken för greenwashing. Det kan innebära att granska befintliga roller och ansvarsområden, förbättra ledningsinformationen och justera ledningsersättningar för att skapa lämpliga incitament och ansvar.