– Jättespännande. Flyget är en bransch där det finns mycket att göra, vilket alltid är motiverande och inspirerande. Det finns ett stort behov av att kunna transportera sig över stora avstånd, vilket vi har sett under pandemin och olika krissituationer. Sedan jag slutade för drygt ett år sedan har det också hänt väldigt mycket. Inte minst vad gäller produktion av fossilfria flytande drivmedel, säger Lars Resare till Miljö & Utveckling.
Vad tar du med dig från tidigare roller?
– På OKQ8 har jag jobbat med flytande drivmedel, men också elektrifiering inom snabbladdning och vätgas. Det är områden som jag tog med mig från flyget hit, och nu tar tillbaka till flyget. Inom vägtransport och industri så efterfrågar man samma energislag flyget. Även om det innebär att vi kommer att konkurrera om samma energi, så kommer vi också kunna dra nytta av varandras investeringar, säger han.
Vad är de största utmaningarna inom flygsektorn?
– Att få till ett bra alternativ så att utsläppsreduktionen blir prissatt. Frågan man måste ställa sig är var man sänker utsläppen mest effektivt för lägst klimatpåverkan och störst nytta. Det kan vara att investera i nya flygplan som går på vätgas eller kan laddas, eller att få till mer distribution av ett flytande alternativ. Det är också viktigt att få med hela livscykeln och kolla på klimatpåverkan och lokala miljöföroreningar som kan uppstå vid förbrukning och produktion.
Ni har som mål att inrikesflyg ska bli fossilfritt till 2030, och utrikesflyg till 2045. Är det rimligt?
– Det är väldigt realistiskt i relation till att det börjar komma produkter ut på marknaden. Stora svenska producenter, så som Preem och ST1, har flytande flygbränsle med lägre klimatpåverkan på väg ut. Samtidigt bygger det på att marknaden vill köpa det. Produkterna och lösningarna finns. Nu gäller det att jobba med kunskap och förståelse så att vi får med oss marknaden. När det kommer till det globala flyget så måste hela världen med. Där behövs det mer produktion, så det blir såklart en större utmaning.