Kemikalieinspektionen har granskat lädervaror, som fodral för mobiltelefoner, klockarmband, handskar och annat som kan tänkas innehålla skadliga kemikalier som cancerframkallande krom. För åtta varor var halterna av bly eller krom högre än tillåtet, i de allra flesta fallen för krom.
Lädervaror ärende för åklagare
KEMIKALIER
Efter att Kemikalieinspektionen granskat lädervaror, går åtta ärenden vidare till åklagare. Det handlar om företag som sålt varor med för höga halter av krom och bly. Frågan är vad de borde ha gjort i förhållande till sina leverantörer.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Fakta
Allergi och cancer
Fler ärenden på väg
Ett antal ärenden är redan inlämnade till åklagare och fler blir det, tills alla åtta företag som är ansvariga för de överskridna gränsvärdena är anmälda.
– Så fort vi hittar något över ett gränsvärde eller om märkning saknas är vi skyldiga att anmäla. Men det är väldigt liten del som går vidare till åtal, det vanligaste är att man lägger ner förundersökningen för att det är så svårt att bevisa brott, säger Amanda Rosen, inspektör.
Höga krav på bevisning
Fällande dom kräver att åklagaren kan bevisa att det överskridna gränsvärdet beror på uppsåt eller oaktsamhet, vilket är svårt eftersom det är en bedömningsfråga.
– Man kan tycka att företaget gjort så mycket som det kunde göra, säger Amanda Rosen.
Största skadan sker utomlands
Överskridna gränsvärden kan leda till hälsoproblem bland konsumenter här i Sverige, men det är inte det stora problemet. Den största skadan uppstår ofta i andra länder, bland dem som arbetar med tillverkningen, i garverier alltså. Miljön i närheten av garveriet drabbas i andra hand.
Amanda Rosen anser att företag som importerar varor måste ställa krav på sina leverantörer och ställa frågor om huruvida de lever upp till lagstiftningen.
– Det är bra att ha kraven i någon form av avtal och det måste också följas upp. Det kan man göra med stickprovskontroller, till exempel, på det som kommer till Sverige.
Kontakt med tillverkaren viktigt
På frågan om varför det inte redan görs, så svarar hon:
– Det är en bra fråga. Många företag gör nog redan en hel del, tror jag, men det kan alltid bli fel någonstans i kedjan. Många gånger har företagen inte kontakt med dem som tillverkar. Ibland handlar det om att det ska gå snabbt och inte kosta så mycket och då har man mindre tid att kontrollera och ställa krav.
Dyrt inte alltid bättre
Konsumenterna kan också ställa krav och inte bara välja lägsta priset. Men dyrare saker är inte alltid bättre.
– Så enkelt är det inte. Men konsumenterna kan i alla fall ställa frågor i butiken. På lång sikt kanske det har effekt, säger Amanda Rosén.
20 företag och 70 varuprover har kontrollerats. Var tionde granskad vara innehöll farliga ämnen.