2009 bestämde sig besöksnäringen i Sigtuna för att lägga konkurrensen åt sidan och börja samarbeta för att minska sin klimatpåverkan. Tillsammans står de för cirka 700 000 övernattningar per år.
– Fokus har hela tiden varit samarbete, att använda kraften i att vara många. Kan Clarion samarbeta med Radisson fast de är konkurrenter? Ja, för på det här området konkurrerar man inte, säger Camilla Zedendahl.
Vill lösa problem innan kunden märker det
Fördelarna med att samarbeta är att samla kraft, kunna inspirera och utmana andra att också jobba ihop för hållbarhet samt att dela kunskap. Förutom att minska koldioxidutsläpp (bara under 2013 minskade hotellnätverket sina koldioxidutsläpp med 11 procent, detta trots att beläggningen samtidigt ökade med 93 000 övernattningar) har man gjort något åt infrastrukturbristen på laddstolpar för elbilar i regionen.
– Är det någon som laddar? Nja, inte så många. Men vi är redo. Det är som med hönan och ägget. Finns inte infrastrukturen, då vågar man inte köpa en elbil. Vi vill vara de som löser problem innan kunderna vet att de har det.
Jagar palmolja och sprider kunskap
2012 tog hotellkedjan Clarion initiativ till att vara först med att ta bort palmolja. Det gav ringar på vattnet.
– Vi startade en palmoljejakt. Alla fick gå till sina leverantörer och se vilka produkter som innehöll palmolja.
För att sprida kunskap om vilka livsmedel som innehåller palmolja har Destination Sigtuna startat en palmoljeblogg som både allmänhet och kollegor runt om i Sverige kan använda sig av och fylla på kunskap i.
– När vi tog steget att fasa ut ocertifierad palmolja bestämde sig kommunen som första kommun i Sverige för att sätta upp krav om palmolja i upphandlingar, säger Camilla Zedendahl.