– De vanligaste skälen som anges av de resenärer som väljer kollektivtrafiken är att de slipper parkering samt att det är miljövänligt. Kanske de argumenten kan få fler bilister att ändra resebeteende? Den största drivkraften för att få folk att resa oftare med kollektivtrafiken är relevans – möjligheten att kunna använda bolaget för de flesta resor, säger Mattias Andersson, projektledare på Svensk Kollektivtrafik i en kommentar.
Även Mattias Goldmann på 2030-sekretariatet har tagit del av statistiken.
– Att resa kollektivt frigör utrymme i staden, gagnar hushållskassan och är klimatsmart – kollektivtrafiken är redan idag 95 procent fossilfri. Därför är det mycket glädjande att kollektivtrafikens andel nu återhämtat sig till nivån före pandemin, kommentarar han.
2010 började Svensk Kollektivtrafik att mäta kollektivtrafikens marknadsandel. Fram till 2019 ökade andelen kollektivtrafikresor på land i stadig takt. Bakom de siffrorna ligger bland annat omfattande investeringar för ökad kapacitet i kollektivtrafiken.
När coronapandemin svepte in över världen och Sverige störtdök siffrorna. Men nu ser alltså den uppåtgående trenden ut att vara tillbaka, med rekordnoteringar i Norrbotten, Skåne och Värmland.
Fakta
Här ökade andelen kollektivtrafikresor mest 2022–2023
Skåne: 31 procent 2022 – 33 procent 2023
Värmland: 12 procent 2022 – 15 procent 2023
Norrbotten: 11 procent 2022 – 12 procent 2023
Hela riket: 28 procent 2022 – 31 procent 2023
Notering: Regionerna Skåne, Norrland och Värmland har slagit rekord i antalet resor sedan starten 2010, då 2030-sekretariatet började utföra mätningarna. Samtliga siffror avser år 2023 och kommer från Kollektivtrafikbarometern.
Högs marknadsandel hade Stockholms län, med 55 procent kollektivtrafikresor, följt av Skåne och Västra Götaland som båda låg på 33 procent.
Mattias Goldmann säger att det nu är viktigt att den uppåtgående trenden fortsätter, med nya rekordnivåer. För att lyckas understryker han behovet av en ambitiös politik.
– Resenärerna måste ständigt vinnas – resan ska vara enkel och bekväm, väntetiden kort och priset rimligt. Men rikspolitiken har också en viktig roll; det duger inte att ensidigt göra fossila drivmedel billigare och höja milersättningen för den som tar bilen. Då bommar vi klimatmålen och korkar igen vägarna, avslutar Mattias Goldmann.
publicerad 8 februari 2024