För tredje året i rad publiceras rapporten ”Varmare klimat – iskall nyhet?”, som bygger på en analys av 150 000 artiklar om klimatförändringarna från medieanalysföretaget Retriever. Den visar att det under 2016 publicerades 52 733 artiklar om klimatet, vilket kan jämföras med 54 122 under 2015.
USA:s president, Donald Trump, förekom i 4 829 klimatrelaterade artiklar, vilket motsvarar nio procent av den totala klimatrapporteringen under 2016. Under november och december omskrevs han i var tredje artikel som tog upp klimatfrågan.
Allt fler klimatskeptiker
Antalet artiklar om klimatskepticism, som till exempel låter personer komma till tals som ifrågasätter klimatforskningen eller tycker att klimathotet är överdrivet, har ökat markant. Från 916 artiklar 2014, till 1 373 artiklar 2015 och 3 098 artiklar under 2016.
– Klimatskeptikerna fick betydligt större utrymme än tidigare år i svensk media. Framför allt på grund av Donald Trump. Hans kampanj och seger i presidentvalet gjorde att klimatskeptiska perspektiv åter fick stor synlighet i rapporteringen. På hemmaplan har Sverigedemokraterna gett utryck för liknande idéer och föreslagit miljardnedskärningar inom klimatbudgeten, säger Henrik Brundin, vice vd för biståndsorganisationen Vi-skogen, som presenterar rapporten.