Inkluderingen av sjöfarten i EU:s handelssystem med utsläppsrätter, EU ETS, kommer att ske gradvis fram till 2026 då sjöfarten ska vara helt inkluderad. Infasningen kommer att ske i tre steg. Från och med i år krävs det utsläppsrätter för 40 procent av sjöfartens utsläpp, 2025 för 70 procent och 2026 för 100 procent.
Klart: Nu ingår sjöfarten i EU:s utsläppshandelssystem
Transport
Det nya året innebär ett historiskt skifte i den gröna omställningen till havs. Nu ingår sjöfarten i EU:s utsläppshandelssystem, vilket innebär att sjöfartens utsläpp för första gången får en prislapp.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Inledningsvis omfattas endast större fartyg på över 5000 bruttotonnage, vilket är ett mått som beskriver ett fartygs storlek och lastförmåga. 2027 sänks gränsen till fartyg på över 400 bruttotonnage. Fram till den 1 januari 2026 inkluderas endast koldioxid, därefter ingår också metan och dikväveoxid.
De rederier som berörs ska rapportera sina verifierade utsläpp till Naturvårdsverket. Från och med den 15 januari ska det bli möjligt för rederier att öppna ett sjöfartskonto i unionsregistret.
Läs mer om hur de svenska aktörerna ser på inkluderingen av sjöfarten i EU:s utsläppshandelssystem, samt vilka utmaningar sjöfarten står inför i den gröna omställningen här.
Fakta
Så mycket av utsläppen omfattas:
- På resor mellan medlemsstater i EU omfattas 100 procent av utsläppen.
- På resor till hamnar som har ett avstånd på upp till 300 nautiska mil från en EU-hamn omfattas 100 procent av utsläppen.
- På resor mellan en medlemsstat i EU och tredjeland omfattas 50 procent av utsläppen.
Källa: Energimyndigheten.