För en vecka sedan tog Greenpeace kampanj Detox sikte på klädkedjan Zara. Bland annat fanns en hemsida, väldigt lik företagets egna, men där välklädda modeller var utbytta mot arbetare som utsatts för giftiga kemikalier. Syftet med kampanjen är att uppmärksamma innehållet av giftiga kemikalier i stora kända modemärken och på så vis få fler klädmärken att ta ansvar, inte bara för sina egna producenter utan även för deras leverantörer.
Och nu har kampanjen gett resultat. Till 2020 ska klädkejdan och dess moderföretag ha fasat ut sina giftiga kemikalier. Redan nu i mars kommer de att kräva att cirka 20 leverantörer offentliggör uppgifter om föreningar och utsläpp, skriver Greenpeace. Det innebär att människor som lever i anslutning till fabriksanläggningarna kommer att få information om vilka utsläpp som skett och sker i deras närmiljö. I slutet av nästa år väntas samma krav ha ställts på 100 leverantörer.