Klädjätten detoxar efter giftkampanj

Klädjätten Zara och moderföretaget Inditex åtar sig att fasa ut farliga kemikalier ur hela sin leverantörskedja till år 2020. Detta efter Greenpeace detoxkampanj.

Klädjätten detoxar efter giftkampanj

För en vecka sedan tog Greenpeace kampanj Detox sikte på klädkedjan Zara. Bland annat fanns en hemsida, väldigt lik företagets egna, men där välklädda modeller var utbytta mot arbetare som utsatts för giftiga kemikalier. Syftet med kampanjen är att uppmärksamma innehållet av giftiga kemikalier i stora kända modemärken och på så vis få fler klädmärken att ta ansvar, inte bara för sina egna producenter utan även för deras leverantörer.

Och nu har kampanjen gett resultat. Till 2020 ska klädkejdan och dess moderföretag ha fasat ut sina giftiga kemikalier. Redan nu i mars kommer de att kräva att cirka 20 leverantörer offentliggör uppgifter om föreningar och utsläpp, skriver Greenpeace. Det innebär att människor som lever i anslutning till fabriksanläggningarna kommer att få information om vilka utsläpp som skett och sker i deras närmiljö. I slutet av nästa år väntas samma krav ha ställts på 100 leverantörer.

– Det här är en oerhört betydelsefull miljöframgång. Att företaget svarat på kraven beror till stor del på en massiv uppslutning från allmänheten, klädköpare har tydligt visat att de efterfrågar giftfria kläder och Zara har tvingats lyssna. Kan världens största klädproducent fasa ut giftiga kemikalier finns det ingen ursäkt för andra att inte göra det, säger Annika Jacobson, chef på Greenpeace.

Tidigare har företag som Adidas och Puma åtagit sig samma sak efter Greenpeace kampanj. Men vem eller vilka som miljöorganisationens tar sikte på nästa gång vill de inte svara på.

– Att vi började fokusera på Zara handlade om att företaget är ett av de mest välkända varumärkena, en av de mest kraftfulla producenterna, och för att det skulle ha en signifikativ betydelse om om vi skulle lyckas flytta dem – dels konkret miljömässigt då de producerar så oerhört mycket kläder, men även för att påverka andra märken. Om vi fokuserar på något särskilt märke framöver kommer det att bero på ungefär samma anledningar, kommenterar Jesper Liveröd, presskontakt på Greenpeace.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.