Ikea: Ökat tryck på hållbara möbler

Lucka 23 Bakom lucka 23 finns Jonas Carlehed hållbarhetschef på Ikea Sverige. Han berättar om hur konsumenter ställer allt högre krav på Ikea som företag – att de ska ha schyssta leverantörskedjor och leverera möbler utan farliga kemikalier.

Ikea: Ökat tryck på hållbara möbler
IKEA

Vilka är 2018 års viktigaste hållbarhetshändelser inom ditt område?

– Jag tycker att den offentliga sektorns möbelupphandlingar, med förstärkta krav på hållbarhet, är ett fantastiskt fint exempel på hur kommuner och landsting kan driva mot en mer hållbar konsumtion i Sverige. Det ger en väldigt stark signal till oss som företag, att fortsätta utveckla vår affär på ett hållbart sätt – både mot offentlig och privat sektor, säger Jonas Carlehed hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Vilka hållbarhetstrender ser du inför 2019 inom ditt område, Ikea eller möbelbranschen som helhet eller beroende på hur du ser på ditt område?

– Vi ser ett stort och ökat intresse bland våra kunder kring att förlänga livet på sina produkter. Kunderna köper och säljer begagnat, de vill personifiera sina möbler samtidigt som de behöver inspiration och hjälp med att göra det. När kunderna handlar nya saker ställer man höga krav på att produkterna är tillverkade av hållbara material, säkra kemikalier, av människor som har hållbara villkor och att de är transporterade på ett mer hållbart sätt.

– Vi ser även en stor och positiv förflyttning från rött till grönt inom IKEA FOOD – allt fler kunder väljer våra växtbaserade rätter som alternativ proteinkälla till kött. 

Vad hoppas du på inför 2019 i ett större perspektiv? 

– Jag hoppas att vi får se hållbarhet som en stor och integrerad del i företagens kampanjer och aktiviteter med konsumenter i Sverige. Det finns en stor potential för företag i Sverige att leda omställningen och skapa en rörelse för en mer hållbar konsumtion. Svenska konsumenter har en stor kunskap och ett stort intresse av att leva ett mer hälsosamt och hållbart liv. Som företag har vi även ett ansvar för att visa vägen, eftersom vi svenskar konsumerar som om vi hade mer än fyra planeter, avslutar Jonas Carlehed.

Miljö & Utvecklings julkalender: 

Lucka 1: ”Det går inte att blunda för kemikalieproblemen”

Lucka 2: Klimatkämpe berättar om trenderna 2019

Lucka 3: Valet till EU-parlamentet viktigast 2019

Lucka 4: Fysikprofessorn hoppas på billigare förnybar el 2019

Lucka 5: ”2018 blev växtbaserade livsmedel plötsligt mainstream”

Lucka 6: Mattias Goldmann: 2019 blir delningsekonomis år

Lucka 7: Naturskyddsföreningen: ”Biologisk mångfald får utrymme i samhällsdebatten”

Lucka 8: Akea: ”Lagkravet på hållbarhetsrapportering har gjort sitt”

Lucka 9: Svante Axelsson: Större fokus på CCS-teknik väntar

Lucka 10: Nudie Jeans: ”Vi ser ett fortsatt fokus på det återvunna plagget”

Lucka 11: Esam: 2018 visade mycket drivkraft kring klimatfrågor

Lucka 12: Nordea: Bankerna behöver erbjuda lösningar inom hållbara finanser

Lucka 13: Per Bolund: 2019 ökar trenden med grönt sparande

Lucka 14: Nyamko Sabuni: Stadsomvandling är en nyckel till hållbar framtid

Lucka 15: Tess Waltenburg: Sociala medier viktigt för en hållbar utveckling

Lucka 16: Rickard Nordin: Polariseringen måste brytas

Lucka 17: Anette Nordvall: ”Jag ser ett stort förändringsintresse för investeringar”

Lucka 18: Han hoppas på mer innovation kopplat till klimatfrågan

Lucka 19: Johanna Grant: Klimatpositiv har blivit ett buzzword

Lucka 20: Bygg: Stort fokus på cirkulära flöden – trend 2019

Lucka 21: Svenskt Vatten: ”Den som tror att EU inte påverkar oss måste tänka om”

Lucka 22: Ragnar Unge: Tydliga förändringar i konsumtionsmönstret 2019

Fakta

Miljö & Utvecklings julkalender 2018

En julkalender där vi samlar några av hållbarhetsbranschens proffs, som får berätta om 2018 års viktigaste händelser inom deras olika områden. Bakom varje lucka döljer sig en ny person – med spännande spaningar inför 2019.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.