Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Han startar ett Spotify för elmarknaden

Energi Med det nya elbolaget Alltid vill entreprenören Anton Johansson göra det enkelt för lägenhetsinnehavare att få koll på sin elförbrukning till ett fast pris. Tanken är att få konsumenter att göra miljösmarta elval och minska sin förbrukning under spelliknande former.

Han startar ett Spotify för elmarknaden
Pressbild

Ett rundabordssamtal med Hillary Clinton om hur digital teknik kan användas som kanal för ökad miljömedvetenhet gav Anton Johansson en idé. Tänk om man skulle ha ett elbolag där elen såldes till fast pris, alltså inte som fast pris per kilowatt-timme, utan som en flat rate, precis som när du använder musiktjänsten Spotify eller streamingtjänsten Netflix. Att dessutom göra det möjligt för kunden att via en app eller sajt ha koll på sin elförbrukning för att förmå honom eller henne att minska sin förbrukning. Nu startar han elbolaget Alltid.

Syftet är att göra det så enkelt som möjligt för konsumenten att både välja el och påverka sin förbrukning.

– Många sitter fast i tillsvidareavtal idag. Problemet är att de är dyra och att få tar ansvar för vilken slags el de använder.

Få koll på sin elförbrukning

Målgruppen är lägenhetsinnehavare och Anton Johansson tror att det kan locka många yngre konsumenter som tycker det är krångligt att välja el men som är vana att köpa tjänster som just Spotify och Netflix.

– När jag skulle skaffa elabonnemang så tyckte jag att det var svårt. Jag kunde inte veta om jag gjort ett bra eller dåligt val. Så det handlar både om en idé för bättre hållbarhet och att förtydliga konsumentens eget val. Inom hälsa är det idag vanligt att använda appar för att hålla koll på sin träning, jag vill göra det lika enkelt att ha koll på och kunna påverka sin elförbrukning.

Elsparare belönas

På sajten och via appen kan kunden se hur mycket el som har förbrukats – och hur mycket som borde ha förbrukats. Det tror Anton Johansson är ett starkare incitament att påverka förbrukningen än ett monetärt incitament. Att spara några ören på att släcka en lampa är inte lika motiverande som att minska sin elförbrukning för att man har ett miljöengagemang.

– Om man inte vet hur mycket man gör av med så är det svårt att göra en förändring. Här får du incitament att sänka din elförbrukning och om du gör det kan du få olika typer av premier som till exempel en gratis månad på Spotify, presentkort eller liknande. Lyckas man hålla nere konsumtionen i flera månader kan man få sin månadskostnad sänkt. Vi hoppas att det här blir ett tydligare val på elmarknaden. Så att sådana som du och jag förstår vilken el vi köper.

Fakta

Om Alltid

Det fasta priset baseras på antal rum och personer i lägenheten. Tjänsten är helt digital och kan användas i mobilen.
Elen är svensk vattenkraft.
Bakom Alltid finns ett samarbete med Borås Elhandel, som är en del av Vattenfallkoncernen.

Biologisk mångfald

Klimat

Krönika

Karriär

Webbinarium

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.