nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Peter Algurén.
Peter Algurén kommer närmast från Sunfleet. Nu ska han arbeta med lönsamma, cirkulära affärsmodeller på Rise. FOTO: Privat

Han ska jaga lönsamma cirkulära affärsmodeller

Forskningsinstitutet Rises avdelning för hållbara affärer, Sustainable Business, har fått förstärkning i form av Peter Algurén. Han berättar för Miljö & Utveckling om vikten av att hitta lönsamma, cirkulära affärsmodeller och var de största möjligheterna finns.

  • Annons 1

Att användbara forskningsresultat stannar i byrålådan hör inte till ovanligheterna. Men på Rise vill man ändra på det. Peter Algurén och ett tiotal kollegor ska försöka se till att forskningsresultaten når fler aktörer som dra nytta av dem.

– Vi jobbar ju ofta med bolag i projekten, men det stannar lätt där. Fler borde få nyttja kunskapen på ett bättre sätt. Jag vill hitta en modell för att få ut resultaten till hundratals bolag, istället för bara den grupp som deltar i projekten, säger Peter Algurén.

Tidigare verksam inom bilpoolsföretag

Han ser både stora möjligheter och stora utmaningar i uppdraget.

– Det mesta är ogjort, så allt vi gör är ett steg framåt. Men det är klart att vi kommer att bli frustrerade ibland, säger han och skrattar.

Peter Algurén kommer från bilindustrin, senast från bilpoolsföretaget Sunfleet. Det kommer att märkas i hans fokus på nya jobbet:

– Generellt sett finns de stora industriella vinningarna i de långa looparna, men det är lättare att behålla värdet på materialet i korta loopar som uthyrning, tjänster etcetera. Jag vill fokusera på de korta looparna där det mesta värdet är kvar, säger han.

Delningsekonomi kan ge bättre marginaler

Han menar att det går att få bättre marginaler inom en delningsekonomi, och även att få kunder som företaget annars inte hade haft. Men det finns förstås utmaningar. Bra möjligheter har branscher med låg variantflora (få olika modeller/storlekar), produkter som är enkla att fräscha upp och dyra produkter där det lönar sig att ta vara på värdet. Peter Algurén ser också att fenomenet ”tipping points” har betydelse, i det här fallet att det krävs en viss volym på utbudssidan för att få den cirkulära ekonomin att fungera.

– Jag tänker på Blocket, Air BnB och liknande som fenomen, hur börjar det? Med en person som vill sälja eller hyra ut en grej. Sedan fick man det att explodera som marknadsplats. När det gäller till exempel mode är volymen i utbudet så här i början en stor utmaning. Och när jag tittat efter begagnade kontorsmöbler fanns aldrig det som jag behövde just då, säger han.

Vill hitta lönsamma, cirkulära affärsmodeller

Två projekt står överst på att göra-listan: att hitta lönsamma cirkulära affärsmodeller inom några olika branscher samt att skapa en plattform för hur forskning och företagande ska kunna mötas.

– Cirkulär ekonomi är viktigt eftersom det är ett enormt värdebortfall när saker slängs. Man kan slå två flugor i en smäll, lösa problemet med belastningen på planeten och tjäna pengar samtidigt, säger Peter Algurén.

Läs mer: Bygg: Stort fokus på cirkulära flöden 2019

Läs mer: Ylva Norén blir kanslichef på Delegationen för cirkulär ekonomi

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.