Niklas Egels-Zandén, forskare vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, är färdig med sin avhandling om Corporate Social Responsibility-arbetet på ett svenskt företag med global verksamhet. Företaget har anonymiserats och kalls i avhandlingen för Nordix. Egels-Zandén har tittat närmare på företagets agerande på marknader som är politiskt känsliga. Historiskt handlar det om Sydafrika, idag är det Kina som står i fokus.
– Resultatet visar att företagen tar ansvar för sina leverantörers men inte för sina så kallade joint partners-förehavanden, vilket kan bli problematiskt om företagen ingått avtal med en part som till exempel den kinesiska staten. Hur tar företagen hänsyn till det som kinesiska staten gör som går emot företagets CSR-policy? Och kan företagen ta ansvar för allt?
Bygg relationer
I avhandlingen finns även frågan om hur den amerikanska CSR-kulturen skiljer sig från den svenska. Niklas Egels-Zandén menar att Sverige på många sätt borde vara en CSR-förebild globalt.
– Mitt arbete visar att svensk logik skiljer sig mycket från den ursprungliga amerikanska CSR-idén. Det svenska arvet innebär arbete med långsiktiga relationer, samarbete med fackförbund, fokus på förtroende, samförstånd och förhandlingar bakom lyckta dörrar istället för offentlig smutskastning som ofta är fallet i USA. Mitt råd till svenska företag är att ta vara på det svenska och utnyttja det för ett lyckosamt CSR-arbete även på internationella marknader.