Gör affärsmöjligheter av sociala problem

Trendspanaren Lin Lerpold, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, inledde höstens Imorgon grön med konkreta tips på hur hållbarhet kan göras lönsamt, inte minst genom att upptäcka nya marknader.

Gör affärsmöjligheter av sociala problem

Lin Lerpolds tips är att både titta på kärnverksamheten och att identifiera nya marknader för att göra hållbarhetsarbete lönsamt.

– Den kärnverksamhet ni har idag kommer inte vara densamma om 20 år.

Hon uppmanade att tänka på vad som sker med produkten längs hela kretsloppet och konstaterar att hållbarhet behöver komma in redan i utvecklingsstadiet av produkter och tjänster.

– Vad har vi att göra med mord och våldtäkter i Kongo? Och dåliga arbetsförhållanden i Kina? Hur ofta tänker vi på hela kretsloppet? Vi måste börja redan i forskning och utveckling.

En aha-upplevelse som Lin Lerpold bjöd på är att vi ofta missar en hel marknad, alla de som lever under fattigdomsgränsen. Hon exemplifierade med de svenska egnahemsprojekten under 1930-talet som startade i en social problemställning och utmynnade i smarta boendelösningar.

– Vi måste vända vårt mindset från problem till möjlighet.

Ett annat exempel är jeansmärket Ruf & Tuf som säljs i Indien till ett mycket bättre pris än de stora jeansjättarna.

– Gemene indier har inte råd med Lee-jeans för 50 dollar, men Ruf & Tuf klarade att sätta ett pris på 6 dollar.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.