– Jag anser att de enskilda frågorna egentligen inte är så relevanta. Det intressanta är främst hur man korsar svaren på frågorna, säger hon.
När det kommer till mångfald konstaterar Suzan Hourieh Lindberg att det till exempel är vanligt att företag nöjer sig med att enbart mäta representation, till exempel hur många utrikes födda som finns på företaget.
– Du får inga användbara insikter om du nöjer dig med svar som ”32 procent tycker det här” eller ”54 procent är kvinnor”. Använd korstabulering. Om du till exempel korsar demografisk data med inkluderingsdata så kan du få viktiga insikter. Genom att korsa frågor med varandra så kan man till exempel ta reda på hur enskilda grupper i organisationen mår och vilka parametrar som innebär ekonomiska eller kulturella risker för företaget.
Se regelbundet över nyckeltalen
Suzan Hourieh Lindberg tycker också att det är viktigt att en organisation regelbundet ser över sina nyckeltal.
– Nyckeltal förändras över tid. Nyckeltal ska mäta utvecklingen av ett problem. När problemen är lösta måste nyckeltalen bytas och spegla problem som fortfarande är aktuella. Tidigare kanske representation var ett viktigt nyckeltal, när representationsfrågan är löst kanske medarbetare istället känner sig diskriminerade. Det är viktigt att hela tiden mäta rätt saker.
Suzan Hourieh Lindberg tycker många drar för stora växlar på att det skulle vara problematiskt och svårt att mäta social hållbarhet.
– Allt är svårt från början. Det är bara att sätta igång.
publicerad 13 december 2022