Nu är det dags för företag som vill marknadsföra sitt hållbarhetsarbete att leva upp till sina gröna lovord och hålla sig till fakta. Ett nytt lagförslag som EU-kommissionen nyligen presenterat ska motverka greenwashing bland företag och göra det enklare för konsumenter och investerare att göra hållbara val.
Experten: Så kan företag förbereda sig inför EU–lag mot greenwashing
kommunikation
Tydligare EU-regler ska stoppa greenwashing för företag. Men vad exakt innebär kommissionens förslag, vad finns det för luckor och hur kan företagen förbereda sig? Det har Miljö & Utveckling frågat Wanja Kaufmann, PR-konsult med fokus på klimat och energifrågor.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Företag som bryter mot reglerna riskerar att straffas genom allt från böter till tillfällig uteslutning från offentliga upphandlingsprocesser och offentlig finansiering.
Experten: Kommer gynna seriösa företag
Wanja Kaufmann, PR-konsult på Westanders klimat – och energienhet, ser positivt på förslaget och menar att det kommer gynna seriösa företag som vill profilera sig som hållbara.
– Det kommer bli mycket svårare för företag att grönmåla. Nu kommer företag behöva underbygga sina påståenden om miljömässig hållbarhet med fakta och evidens, och bli tydligare om vad de menar med att produkter är miljömässigt hållbara. Samtidigt underlättar det för konsumenter att göra hållbara val och att jämföra varor med varandra, säger hon till Miljö & Utveckling.
Så kan företagen förbereda sig
Förslaget är fortfarande i det första steget i EU:s beslutskedja och ska innan det slutgiltigt godkänns stötas och blötas av EU:s olika institutioner. Men enligt Wanja Kaufmann är det redan nu möjligt för företag som vill marknadsföra sitt hållbarhetsarbete, och inte riskera att bryta mot de kommande kraven, att börja förbereda sig.
Läs hennes tips i faktarutan nedan.
Fakta
4 tips på hur företag kan förbereda sig inför EU:s greenwashinglag
- Kartlägg den nuvarande kommunikationen och se om det går att styrka de påstående som görs.
- Se över vilka underlag som behöver tas fram.
- Prioritera bland hållbarhetsbudskapen – vad är viktigast i företagets kommunikation?
- Fundera över varför ni vill bidra till en hållbar utveckling: Vad vill ni åstadkomma och vilka luckor på marknaden vill ni fylla?
Lyfter luckor med förslaget
Även om Wanja Kaufmann över lag är positiv till kommissionens förslag, säger hon att det finns vissa luckor. Hon uppger att förslaget innehåller principer, men saknar tydlig guidning kring hur det ska implementeras och vad som gäller för olika typer av företag. Det menar hon är en utmaning för företag, men säger att EU-kommissionen meddelat att man planerar att återkomma med mer detaljerade regler och riktlinjer.
Vidare hade hon önskat att förslaget var ännu mer ambitiöst.
– Det går att argumentera för att förslaget inte går tillräckligt långt. Det går fortfarande att använda sig av oklara begrepp som ”klimatneutral” och ”klimatpositiv”, och riktlinjerna lämnar mycket utrymme för egen tolkning.
En annan risk som hon ser framför sig är att vissa företag väljer att inte berätta om sitt hållbarhetsarbete.
– För företag med mindre resurser kan det kännas svårt att veta om man följer reglerna och att man därför inte vågar berätta om det bra arbete man faktiskt gör, säger hon.
Fakta
Så kan konsumenter syna företagens miljöbluffar – 4 saker att hålla utkik efter
- Oklara miljömärkningar eller etiketter som ”Mer hållbart”. Företagens egna märkningar är ofta medvetet luddiga i kanterna och är svåra att jämföra mellan varandra.
Det kan du göra: Välj alltid oberoende märkningar från tredje part. - Riktigt låga priser. Om priset känns orimligt lågt är det nog just det – orimligt. För ju lägre pris, desto lägre brukar även ersättning vara till de som producerat skorna eller kläderna. Men höga priser är inte heller en garanti för bra levnadslöner.
Det kan du göra: Försäkra dig om att företaget stöttar Fair Action eller är medlemmar i Fairwear Foundation, som sätter press på företag att betala levnadslöner och garanterar goda villkor genom tredjepartskontroller. - Enstaka ”miljövänliga” produkter. Spjutspetsmodeller kan vara en bra morot för innovativ produktutveckling, men ett fåtal konceptprojekt påverkar inte företagets övergripande omställning.
Det kan du göra: Kolla upp om bolaget har ett seriöst hållbarhetsarbete i grunden. Kan de redovisa totala utsläpp och bryta ner dem. - Trendiga ”gröna” kollektioner. Design eller modeller som är superheta just nu är ofta framtagna att bara vara det en kort stund – för nästa säsong kommer något nytt som du bara ”måste” ha. Typiskt för fast fashion-industrin, men inte så långsiktigt hållbart.
Det kan du göra: Välj produkter med omsorg – tidlösa modeller som fyller en tydlig funktion och håller stilen säsong efter säsong.
Källa: Icebug.