Ta del av "Gröna budskap – Navigera framtidens lagkrav", en digital fokuskonferens som adresserar de skarpa lagändringar som formar morgondagens affärslandskap. Med allt fler fällningar för vilseledande hållbarhetsbudskap och EU:s nya Green Claims Directive runt hörnet, står vi inför en transformation där vartenda miljöpåstående kommer att granskas noggrant. Bygg er organisations kunskap om regelverken som finns i dag och de som kommer att börja gälla inom kort. Förstå hur din verksamhet framgångsrikt kan navigera regelverken och undvika de riskfyllda konsekvenserna av greenwash.
Miljö & Utveckling Fokus
Denna första utgåva av Miljö & Utveckling Fokus samlar alla yrkesverksamma inom hållbarhetsområdet som vill ligga steget före och garantera att deras hållbarhetsarbete inte bara är löften, utan faktiska resultat. Med expertinsikter och realtidsexempel kommer du att få de verktyg och den kunskap som krävs för att förvandla hållbarhetsarbetet till konkurrensfördel.
Var med oss live och få obegränsad tillgång till vår digitala kunskapsbank tre månader efter eventet – en resurs som kommer att hålla dig uppdaterad och ge dig ett tydligt beslutsunderlag framåt.
Program
- 08:30 - 09:00
Logga in och upptäck den digitala plattformen
Innan det livesända programmet startar kl. 09:00 kan du logga in och bekanta dig med den digitala plattformen. - 09:00 - 09:10
Livesändningen startar: Välkomna!
Programmet inleds av Emmy Westling, Elliot Klint och Jon Röhne från Miljö & Utveckling.Emmy Westling Moderator, Miljö & Utveckling
Elliot Klint Moderator, Miljö & Utveckling
Jon Röhne Moderator, Miljö & Utveckling
- 09:10 - 09:35
Från greenwashing till positiv samhällskraft
Det omfattande problemet med greenwashing underminerar i dag den potential som grön marknadsföring har att bidra till klimatomställning. Dagens inledningstalare tar utgångspunkt i dagens situation och diskuterar sedan vägar framåt samt hur vi kan arb ...se mereta för att grön marknadsföring ska bli en positiv kraft i samhällsutvecklingen. ...se mindreOskar Mossberg Lektor i civilrätt, Uppsala universitet
- 09:35 - 10:00
Den goda gröna marknadsföringen
För att hållbarhetsbudskapen i företagens kommunikation och marknadsföring ska bli trovärdiga krävs flera förbättringar. Retorikexperten Erik Bengtson ger sin bild av hur framtidens hållbarhetskommunikation kan utvecklas för att bidra till hållbar ut ...se merveckling. ...se mindreErik Bengtson Forskare i retorik, Uppsala universitet
- 10:00 - 10:25
Regelstormen – Så undviker du greenwashing och möter du EU:s nya krav
Juridiken kring hållbara marknadsbudskap är minst sagt snårig. Branschinitiativet CommToAct har tagit fram 6 principer som ska hjälpa marknadsförare att undvika greenwashing och för att marknadsföring ska vara en accelerator i omställningen till ett ...se mermer miljömässigt hållbart samhälle. ...se mindreUlrika Wendt Senior jurist, Sveriges Annonsörer
- 10:25 - 10:40
Förmiddagspaus
Nu är det dags för paus innan programmet fortsätter från studion. Passa på att hämta en kopp kaffe och interagera med andra i konferensplattformen. - 10:40 - 11:10
Att kommunicera klimatkompensation – nya regler på gång
EU är på väg att reglera kommunikationen runt klimatkrediter och klimatkompensation. Det kommer till exempel inte att vara tillåtet att hävda att en produkt är ”klimatneutral” om påståendet bygger på klimatkompensation. Vi går igenom regelförslagen o ...se merch ger råd kring hur du ska tänka kring klimatkrediter framåt. ...se mindreMalin Pehrs Sustainable Finance Lab
Kenneth Möllersten Senior forskare, IVL Svenska Miljöinstitutet
- 11:10 - 11:35
Hållbart enligt kunden
Sustainable Brand Index granskar årligen hur slutkonsumenter uppfattar företagens hållbarhetsbudskap och vilka företag som kunderna har högst förtroende för inom hållbarhetsområdet. Rankningens grundare Erik Elvingsson Hedén berättar om hur konsument ...se mererna ser på företagens hållbarhetsbudskap och vilka trender vi kan vänta oss framåt. ...se mindreErik Elvingsson Hedén Vd, SB Insight
- 11:35 - 12:00
Case 1: Änglamark – Så blev vi Sveriges mest hållbara varumärke enligt konsumenterna
Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop berättar hur man arbetat med kommunikationen kring Änglamark, det varumärke som har mest förtroende inom hållbarhet hos svenska konsumenter.Mattis Bergquist Hållbarhetschef, Coop
- 12:00 - 13:00
Lunchpaus
- 13:00 - 13:30
Panelsamtal: Klimatneutral, klimatpositiv, trovärdig?
Begrepp som klimatneutralt och klimatpositivt har varit omdiskuterade och nu införs regleringar. Dagens panel diskuterar olika hållbarhetsbegrepp och dess trovärdighet, samt hur vad vi kommer att få se mer av i framtiden.Erik Elvingsson Hedén Vd, SB Insight
Karin Grohman Verksamhetsansvarig, CommToAct
Marcus Wangel Expert miljöpolicy, Svenskt Näringsliv
Elliot Klint Moderator, Miljö & Utveckling
- 13:30 - 13:55
Case 2: Att sälja flyg med hållbarhetsargument
Flyget och dess klimatpåverkan skapar mycket känslor och många frågar sig om det verkligen går att använda hållbarhetsargument i marknadsföring av flygresor. Air France - KLM:s hållbarhetsansvarige i Sverige berättar om företaget arbetar med EU:s nya ...se mer krav och hur man ser på problemen med greenwashing och greenhushing. ...se mindreMaria Hagelberg Hållbarhetsansvarig, KLM Northern Europe
- 13:55 - 14:20
Trovärdiga hållbarhetsbudskap – vikten av samarbete
Kommunikation är ett avgörande verktyg för att få fart och riktning. Det är därför viktigt att vi vågar kommunicera miljöpåståenden, men det måste göras ärligt, tydligt och transparent och samtidigt ha en kreativ höjd för att nå effekt. Karin Grohman ...se mer driver projektet CommToAct och ger sina bästa tips för hur man kan tänka när man skapar marknadskommunikation med hållbarhetsbudskap. ...se mindreKarin Grohman Verksamhetsansvarig, CommToAct
- 14:20 - 14:40
Eftermiddagspaus
Nu är det dags för paus innan programmet fortsätter från studion. Passa på att hämta en kopp kaffe och interagera med andra i konferensplattformen. - 14:40 - 15:10
Case 3: Transparens 3.0
Företagens transparens kring hållbarhet har utvecklats mycket genom åren. På 00-talet låg mycket fokus på varumärkesrisker och på 10-talet pratades det mycket om spårbarhet och hur tekniker som blockchain skulle förbättra transparensen. Nu på 20-tale ...se mert kan man skönja en ny trend – företag som verkligen lägger korten på bordet och berättar om sin negativa påverkan. ...se mindreSebastian Lundfall Icebug
- 15:10 - 15:40
Greenhush – därför måste vi kommunicera
En ny stor undersökning visar att många företag nu aktivt minskar sin kommunikation om klimatfrågor. Många menar att det blivit allt svårare att kommunicera. Bland annat pekas bristande tydlighet och förändrad lagstiftning ut som en förklaring. Sara ...se merEkman på South Pole, som står bakom undersökningen berättar om resultaten och diskuterar möjliga lösningar på problemen. ...se mindreSara Ekman Senior Regional Marketing Manager, South Pole Nordics
- 15:40 - 16:00
Sammanfattning och reflektion
Sammanfattning av dagen med kommentarer och reflektioner från akademin.Oskar Mossberg Lektor i civilrätt, Uppsala universitet
Erik Bengtson Forskare i retorik, Uppsala universitet
Emmy Westling Moderator, Miljö & Utveckling
Elliot Klint Moderator, Miljö & Utveckling
Jon Röhne Moderator, Miljö & Utveckling
Talare
Huvudprogram
Oskar Mossberg
Erik Bengtson
Ulrika Wendt
Malin Pehrs
Kenneth Möllersten
Erik Elvingsson Hedén
Maria Hagelberg
Karin Grohman
Mattis Bergquist
Sara Ekman
Marcus Wangel
Sebastian Lundfall
Emmy Westling
Elliot Klint
Jon Röhne
Information
Om Miljö & Utveckling Fokus
Miljö & Utveckling Fokus är en ny konferens från Miljö & Utveckling. Konferensen fokuserar på ett nischat området inom hållbarhetsområdet för ännu mer fördjupning, där hållbarhetskommunikation är först ut.
Programmet tas fram av den oberoende redaktionen på Miljö & Utveckling.
Inför konferensen
När du har bokat in dig på Miljö & Utveckling Fokus kommer du få en bokningsbekräftelse, därefter kommer du få mer praktisk information skickad till närmare dagen.
Konferensen hålls i en digital plattform som du kommer åt via din webbläsare. Din länk till plattformen skickas ut dagen innan med en påminnelse innan programstart.
Under konferensen
Under konferensen kan du förutom att se föreläsningarna ställa frågor till talarna i programmet. Frågorna ställs i en frågeruta i plattformen som moderatorerna tar upp efter varje föreläsning. Det finns också en gemensam chatt för alla deltagare i plattformen och du kan även söka upp andra deltagare för enskilda chattar.
Efter konferensen
Allt spelas in och kommer att i efterhand finnas tillgängligt tre månader som en digital kompetensbank. Efter konferensen kommer du få en dokumentation skickad till dig med alla presentationer. I samband med det får du även en utvärdering skickad till dig.
Kontakt
Har du frågor eller vill få hjälp med din bokning är du välkommen att kontakta eventavdelningen på event@pausermedia.se eller 08-517 955 30.