EU-kommissionen föreslår att miljöbrott ska klassas som ett internationellt brott. Det meddelade EU:s miljökommissionär Virginijus Sinkevičius under onsdagen. Tanken är att miljöförstöring ska bli ett brott, likt brott mot mänskliga rättigheter och krigsbrott, som den Internationella brottmålsdomstolen i Haag ska ta upp.
EU-svepet: Hårdare straff för miljöbrott väntar
EU EU-kommissionen presenterar nya förslag på löpande band den här veckan och föreslår att miljöförstöring ska bli ett internationellt brott. Samtidigt har fyra nya förslag för grönare resor presenterats och del två av klimatpaketet “fit for 55”.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Kommissionens förslag är en revidering på det befintliga direktivet från 2008, om skydd för miljön genom straffrättsliga bestämmelser. Miljöbrott är enligt kommissionen den fjärde största kriminella aktiviteten i världen och växer varje år. Men i dagens direktiv finns varken någon skyldighet att samarbeta gränsöverskridande kring den här typen av brott eller någon ram för sanktioner.
Det nya förslaget innehåller fler typer av miljöbrott. Till exempel finns skador på vattentillgångar, föroreningar från fartyg och medvetna utsläpp av invasiva arter, med på listan.
Vad är ett brott mot miljön?
Men frågan om vad som ska klassas som ett miljöbrott kommer bli en het potatis. Frankrike, som tar över ordförandeskapet i rådet vid årsskiftet, är för en revidering av direktivet men mot att EU ska bestämma vad som definieras som ett miljöbrott.
En av experterna som ska vara med och utarbeta definitionen av miljöbrott, Philippe Sands, menar att det kommer bli svårt: “Vilken nivå av skada på miljön skulle utgöra ett brott, ska det vara klimatförändringar, ett oljeutsläpp i Ecuador, är det förlust av biologisk mångfald, förstörelse av arter, är det en kärnkraftsolycka?”.
Fängelse och böter för miljöförstöring
Kommissionen föreslår en rad olika straff för de som orsakar miljöförstöringar. Främst handlar det om fängelse och böter upp till fem procent av ett företags globala omsättningen. Två länder kommer inte behöva följa lagförslaget och det är Danmark och Irland, det beror på paragrafer i Lissabonfördraget.
EU-kommissionen presenterar del två av Fit for 55
Under onsdagen presenterade kommissionens vice ordförande och ansvarig för den gröna griven, Frans Timmermans tillsammans EU:s energikommissionär Kadri Simson del två av Fit for 55.
Den andra delen av klimatpaketet inkluderar åtgärder för att minska koldioxidutsläppen inom marknaden för gas, främja vätgas, minska utsläppen av metan och förbättra byggnaders energiprestanda.
Även social aspekter kommer inkluderas för att klimatomställningen ska bli så rättvis i alla EU:s medlemsländer.
Fit-for-55-paketet, ska bidra till målsättning om klimatneutralitet till 2050, samt det kortsiktiga målet att minska utsläppen med minst 55 procent till 2030.
Fyra nya förslag för miljövänligt resande
Kommissionen har inte legat på latsidan den här veckan. Under tisdagen presenterade EU-kommissionen fyra nya förslag för att främja miljövänligt resande. Alla fyra förslag har tillsammans möjligheten enligt kommissionen att ställa om transportsektorn och minska utsläppen med 90 procent.
Bland annat ska tågresandet bli snabbare och lättare. Passagerare ska kunna resa mellan Köpenhamn och Hamburg på 2,5 timme med tåg, istället för de 4,5 timme som det tar idag. Det ska även bli lättare att boka biljetter inom EU och kommissionen ska undersöka möjligheten att ta bort momsen på tågbiljetter.
Här kan du läsa mer om kommissionens fyra förslag för mer miljövänliga transporter.
EU uppdaterar Urban Mobility Package
Kommissionen satsar även på en uppdatering av det befintliga, Urban Mobility Package, från 2013. Kommissionen vill se åtgärder för att underlätta övergången från det nuvarande tillvägagångssättet där man planerar mobilitet i städer utifrån trafikflöde till ett synsätt som bygger på att flytta människor och varor mer hållbart.
Detta innebär att städer måste förbättra tillgången till kollektivtrafik, tillhandahålla bättre alternativ för aktiv mobilitet så som gång och cykling, samt hitta bättre lösningar för människor och företag som behöver komma åt städer för arbete, fritid, shopping eller turism.