Att ogrundat beskriva en produkt eller tjänst som ”miljövänlig”, ”naturlig” eller ”hållbar” kan snart vara historia. I dag gav nämligen EU-parlamentet grönt ljus åt en ny lag för att stoppa greenwashing i företags marknadsföring. Det innebär att allmänna miljöpåståenden och annan vilseledande produktinformation förbjuds, samt att reglerna för miljömärkningar skärps.
EU-parlamentet godkänner lag om greenwashing – här är vad som gäller
Kommunikation Nu har EU-parlamentet slutgiltigt godkänt nya regler för att förbjuda vilseledande miljöpåståenden. Här är en översikt av vad direktivet innebär.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Den nya lagen är tänkt att fungera tillsammans med ett annat EU-direktiv för att komma till rätta med greenwashing. Det direktivet diskuteras just nu i parlamentets utskott, och ska ge mer detaljerade villkor för hur miljöpåståenden får användas.
Moderaternas Arba Kokalari, som varit en av lagförslagets ansvariga förhandlare, välkomnar dagens omröstning i EU-parlamentet.
– Nu skärper vi kraven för att konsumenter inte ska vilseledas när de handlar i affären, men också för att skapa en mer rättvis konkurrens och underlätta klimatomställningen, säger hon i en kommentar.
Här är vad förhandlare från parlamentet och rådet kom överens om att förbjuda:
- Generella miljöpåståenden, som till exempel ’miljövänlig’, ’naturlig’, ’biologiskt nedbrytbar’, ’klimatneutral’ eller ’eko’, utan bevis som stödjer påståendet.
- Reklam för en vara med en funktion som begränsar dess hållbarhet, om information finns om funktionen och dess effekter på hållbarheten.
- Att en produkt har neutral, minskad eller positiv inverkan på miljön genom klimatkompensering.
- Hållbarhetsmärkningar som inte är baserade på godkända certifieringssystem eller etablerade av offentliga myndigheter.
- Hållbarhetspåståenden om användningstid eller intensitet under normala förhållanden, om de inte är bevisade. Till exempel att en tvättmaskin håller för 5 000 tvättar om detta inte är sant.
- Att uppmuntra konsumenter att byta ut förbrukningsvaror i förtid, vilket är vanligt förekommande, exempelvis med bläckpatroner.
- Att påstå att varor är reparerbara när de faktiskt inte är det.
Nästa steg är att direktivet måste slutgiltigt godkännas av rådet och därefter offentliggöras i Europeiska unionens officiella tidning. Sedan har EU-länderna 24 månader på sig att implementera det i sin nationella lagstiftning.