EU-parlamentet godkänner lag om greenwashing – här är vad som gäller

Kommunikation Nu har EU-parlamentet slutgiltigt godkänt nya regler för att förbjuda vilseledande miljöpåståenden. Här är en översikt av vad direktivet innebär.

EU-parlamentet godkänner lag om greenwashing – här är vad som gäller
EU-parlamentarikern Arba Kokalari välkomnar direktivet. Foto: Adobe stock/ Stavros Tzovaras.

Att ogrundat beskriva en produkt eller tjänst som ”miljövänlig”, ”naturlig” eller ”hållbar” kan snart vara historia. I dag gav nämligen EU-parlamentet grönt ljus åt en ny lag för att stoppa greenwashing i företags marknadsföring. Det innebär att allmänna miljöpåståenden och annan vilseledande produktinformation förbjuds, samt att reglerna för miljömärkningar skärps.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Den nya lagen är tänkt att fungera tillsammans med ett annat EU-direktiv för att komma till rätta med greenwashing. Det direktivet diskuteras just nu i parlamentets utskott, och ska ge mer detaljerade villkor för hur miljöpåståenden får användas.

Moderaternas Arba Kokalari, som varit en av lagförslagets ansvariga förhandlare, välkomnar dagens omröstning i EU-parlamentet.

– Nu skärper vi kraven för att konsumenter inte ska vilseledas när de handlar i affären, men också för att skapa en mer rättvis konkurrens och underlätta klimatomställningen, säger hon i en kommentar.

Här är vad förhandlare från parlamentet och rådet kom överens om att förbjuda:

  • Generella miljöpåståenden, som till exempel ’miljövänlig’, ’naturlig’, ’biologiskt nedbrytbar’, ’klimatneutral’ eller ’eko’, utan bevis som stödjer påståendet.
  • Reklam för en vara med en funktion som begränsar dess hållbarhet, om information finns om funktionen och dess effekter på hållbarheten.
  • Att en produkt har neutral, minskad eller positiv inverkan på miljön genom klimatkompensering.
  • Hållbarhetsmärkningar som inte är baserade på godkända certifieringssystem eller etablerade av offentliga myndigheter.
  • Hållbarhetspåståenden om användningstid eller intensitet under normala förhållanden, om de inte är bevisade. Till exempel att en tvättmaskin håller för 5 000 tvättar om detta inte är sant.
  • Att uppmuntra konsumenter att byta ut förbrukningsvaror i förtid, vilket är vanligt förekommande, exempelvis med bläckpatroner.
  • Att påstå att varor är reparerbara när de faktiskt inte är det.

Nästa steg är att direktivet måste slutgiltigt godkännas av rådet och därefter offentliggöras i Europeiska unionens officiella tidning. Sedan har EU-länderna 24 månader på sig att implementera det i sin nationella lagstiftning.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste