– Det gäller att få folk att använda de produkter vi själva säljer, säger Dag Lundén, miljöchef på Teliasonera Nät och produktion.
Han beskriver ett beteendemönster där många av de anställda hade vant sig vid att rutinmässigt boka in en resa så fort det var mötesdags. En del var också skeptiska till att det skulle fungera med telefon- och e-möten som främsta mötesform.
Ny mötespolicy
Det har krävts tid och kraft för att implementera ett nytt mötes- och resemönster. Viktigt är att någon föregår med gott exempel, påpekar Dag Lundén.
– Att ändra beteenden är alltid en fråga om goda omdömen. Därför har det underlättat att även högsta ledningen varit med på detta.
Förändringen i tankesätt avspeglas i den nuvarande mötespolicyn. Den första frågan de anställda ska ställa sig är om det går att göra mötet interaktivt och på så sätt spara in en resa. Om en resa krävs så uppmuntras medarbetarna att välja färdmedel utifrån effektivitet, kostnader, miljö och egen tid. Resultatet har blivit att andelen flygresor har minskat. På sträckan Stockholm-Göteborg utgör flygresorna numera mindre än hälften av det totala antalet resor. Vad gäller taxiresor har företaget satsat på så stor samordning som möjligt. Beställning sker via ett särskilt nummer till resebyrån som ordnar med samåkning.
Använder egna tjänster
Förutom förändrat beteende krävdes det också en mer användarvänlig teknik. Dag Lundén menar att det är onödigt att slösa tid på att samla alla i ett konferensrum. Genom en enkel webbkamera, en telefon och ett program där man kan dela med sig av dokument kan alla sitta kvar på sina rum i stället. Främst används de egna tjänsterna för telefon- och webbmöten, men internt använder man även verktyget Microsoft Netmeeting. Det här sättet att arbeta uppmuntrar också till ett mer effektivt mötesbeteende, tror Dag Lundén. Själv har han även arbetat mycket hemma med samma teknik, till exempel med interaktiva utbildningar.
Verktyg för statistik
Teliasonera har i samarbete med sin resebyrå CarlssonWagon Lit tagit fram ett verktyg för att dokumentera företagets resemönster. SAS och SJ har också deltagit genom att bidra med uppgifter om resor och dessutom har man hämtat information från First Card som sköter Teliasoneras fakturering. Nu finns det statistik för alla de 100 000 resorna med tåg och flyg som gjordes förra året. Statistiken innehåller siffror på antal resor mellan olika destinationer, typ av färdmedel och total ressträcka.
Minskade utsläpp
Den visar också beräkningar på hur mycket utsläpp av koldioxider och kväveoxider som varje resa motsvarar. Beräkningarna har bland annat hämtats från Svenska naturskyddsföreningen och visar att utsläppen av koldioxid från Teliasoneras resor har halverats på en treårsperiod.
– Om vi kan överföra vårt tänk till andra tjänsteföretag så kommer miljöeffekten för Sverige att bli enorm, kommenterar Dag Lundén.
Svårt hitta miljöfordon
De egna bilresorna är det enda svarta fåret i sammanhanget. Färdsträckan med bil minskade med mellan 10 och 20 procent per år fram till 2003, men förra året ökade den med några procent. Men dessa resor är ändå marginella om man jämför med de resor som utförs med tyngre servicefordon ute hos entrepenörerna. Här pågår ett arbete med ökad fjärrhantering. Felhantering ska till exempel skötas via nätdriftscentraler i stället för att tekniker åtgärdar problemet på plats. Teliasoneras entrepenörer använder sig inte heller av miljöbilar i någon större utsträckning. Dag Lundén förklarar avsaknaden av miljöbilar med att det är problematiskt att hitta miljövänliga alternativ för den typ av fordon som krävs.
Sparar miljoner
Teliasonera har sparat in miljoner på att förändra sitt resemönster. Hittills har man sparat in 30 miljoner under perioden 2000-2002 bara inom Nät och produktion. Mellan 2000 och 2003 sjönk resebudgeten för hela företaget med 70 miljoner kronor. Besparingarna blir ännu större om man även räknar in vunnen arbetstid och ökad effektivitet.
– Miljö och ekonomi hänger verkligen ihop, avslutar Dag Lundén.
publicerad 27 september 2005