nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Michele Fitzwilliams, nordisk marknadschef på Sodastream.

Dags att svenskarna synar vattenbluffen

Tidigare i våras lanserades hållbarhetsmärkningen Kranmärkt i Sverige. Nu är det också hög tid att vi en gång för alla synar en industri som får oss att köpa vatten på flaska trots att det är dyrt och förstör för vår natur, skriver Michele Fitzwilliams, Nordisk marknadschef på Sodastream.


  • Annons 1

Sverige har ett av världens bästa vatten direkt i kran. Trots detta visar statistik från Sveriges bryggerier att svenskarna dricker mer än 200 miljoner liter vatten på flaska varje år. Detta trots att buteljerat vatten beräknas vara 250 gånger dyrare per liter jämfört med kranen.

För att få fler att välja kranvatten framför flaskvattnet blir Kranmärkt nu en nationell hållbarhetsmärkning. Ett initiativ av branschorganisation Svenskt Vatten som ligger rätt i tiden. För faktum är att buteljerat vatten påverkar så mycket mer än bara vår ekonomi. Det är en direkt fara för vår natur. Enligt World Economic Forum så kommer världshaven ha mer enskilda partiklar av plast än antalet fiskar redan år 2050. Antalet plastflaskor motsvarar en betydande del av den siffran.

Stora utsläpp

Oavsett om vi pantar eller inte så är valet att köpa buteljerat vatten dåligt för miljön. Flaskvatten ger nämligen upphov till mer än 300 gånger större koldioxidutsläpp än samma mängd kranvatten. Till detta tillkommer givetvis enorma mängder transporter varje dag. Hundratusentals mil för att frakta vatten från punkt A till punkt B. Till affärer, caféer, hotell och restauranger.

Detta är ett faktum som inte går att bestrida. Ändå så fortsätter svenskarna den galna konsumtionen. En färsk undersökning som vi på Sodastream lät genomföra tidigare i år visar att mer än varannan svensk handlar vatten på flaska varje vecka och så mycket som var femte svensk uppger att de handlar mellan 1-3 liter i veckan.

Finns gratis

Att betala dyra pengar för vatten på flaska när Sverige har ett av världens bästa vatten direkt i kran är inget annat än ett resultat av ihärdigt investerade pengar i reklam och marknadsföring. Det är onekligen ett arbete som lyckats skrämmande bra med att lura miljontals svenskar att betala för en produkt de redan har. En produkt som dessutom är många gånger sämre än den de redan har direkt i kranen. För färskt vatten är det inte de får när de betalar för att bära hem vattnet som ryms i flaskan.

Jättar som Spendrups och Carlsberg med Loka och Ramlösa i spetsen välkomnar nu våren och det faktum att försäljningen av buteljerat vatten stiger i takt med graderna på termometern. De vet att de kommer att tjäna enorma summor även detta år. De känner sig trygga i att fortsätta leverera buteljerat vatten som oförsvarbart förstör för vår natur. Detta i en tid då vi är mer miljömedvetna än någonsin tidigare. Paradoxen saknar motstycke.

När vi nu äntligen har kommit till den punkt då vi instiftat en nationell hållbarhetsmärkning för att minska konsumtionen av buteljerat vatten i Sverige tycker jag att det är hög tid att vi börjar diskutera frågan om flaskvattnets vara eller inte vara.

Det är dags att vi ifrågasätter industrin och frågar oss själva om det verkligen är värt det? För vår ekonomi och framför allt för vår miljö.

 Håller du med? Om inte, kontakta redaktionen på debatt@miljo-utveckling.se

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4