Helhet är nyckelordet. För både ledningen och medarbetarna är en av de stora fördelarna att ett integrerat ledningssystem håller ihop verksamhetens och tydliggör de olika delarnas betydelse i helheten. Risken är därmed mindre att saker faller mellan stolarna samtidigt som det också är lättare att upptäcka om det finns krav som motverkar varandra inom de olika områdena. Dessutom blir det enklare att kommunicera de gemensamma verktygen som finns i företaget och det blir tydligt vilket mål de strävar mot.
Allt fler visar intresse
Inom ISO tas det nu steg för att de olika ledningssystemen närma sig varandra. När de nya versionerna av ISO 14001 och ISO 9001 kom var en av nyheterna att det nu skulle bli lättare att integrera de två standarderna i samma ledningssystem.
Sara Ellström, som jobbar med frågor som rör integrerade ledningssystem på SIS, ser en tydlig trend idag där allt fler företag visar intresse för integrerade ledningssystem. Till SIS kommer det många samtal där folk vill veta hur de ska gå till väga för att bygga upp intererade system. Det finns en del olika modeller för att integrera ledningssystem, om företaget har flera separata, men någon standard finns det ännu inte. Däremot finns det handböcker som kan ge konkret vägledning. I grunden handlar det dock om att bygga systemen utifrån sin egen verksamhet och hitta en struktur som man sedan stegvis kan bygga vidare på.
Strukturen först
– Det viktigt att ha en bra struktur från början, säger Ulrik Axelsson. Det handlar först och främst om att identifiera sina processer och titta på hur flödena ser ut och sedan fånga kärnan i det som ska bli ledningssystemet. Vad är centralt för att verksamheten ska fungera? Vilka är företagets betydande miljöaspekter, eller kvalitetsaspekter?
Har företaget en bra struktur för sitt ledningssystem har det goda förutsättningar att bygga ut med andra områden. Ulrik Axelsson liknar det med att skriva en bok där man först bestämmer vad varje kapitel ska heta. Sedan fyller man i ett kapitel i taget. Alla blir då medvetna om hur strukturen är tänkt att se ut, även om det ännu inte är beskrivet.
Ulrik Axelsson tycker att det är självklart att redan från början tänka sig att ledningssystemet ska kunna integrera flera aspekter i företaget. Visserligen kräver det en större arbetsinsats till en början, men det har företaget igen i det långa loppet.
– Det finns så mycket att tjäna på att ha sina system integrerade, säger Ulrik Axelsson. Får du in det tänket är det också lättare att se att ledningssystemen är till stor nytta för företaget.
Bakgrund
Sverige är unikt i den meningen att vi har ungefär lika många ISO 14001-certifieringar som ISO 9001-certifieringar. Antalet ISO 14001-certifieringar uppgår till cirka 3 500 enligt ISOs statistik för 2003, vilket placerar Sverige på sjunde plats bland alla världens länder.
Men det är långt ifrån alla som har dubbla certifieringar. Endast omkring 1 500 företag har dubbla certifieringar för kvalitet och miljö och av dem har drygt hälften integrerat sina system på ett eller annat sätt.
I och med de nya versionerna av ISO 14001 och 9001 ska det däremot bli lättare att integrera standarderna i samma ledningssystem. Med intererade ledningssystem skapas också bättre förutsättningar att bygga på med fler standarder för exempelvis arbetsmiljö och informationssäkerhet.