Detaljerade förslag om taxonomin i omnibus-lagen
Dagens M&U 6 februari 2025
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
EU:s rådgivande grupp Platform on Sustainable Finance kommer nu med detaljerade förslag för hur den planerade Omnibus-lagen ska utformas gällande EU:s gröna taxonomi. Enligt gruppens rapport kan företagens rapporteringsbörda minskas med över en tredjedel genom fyra centrala åtgärder:
1. Färre krav på företagsrapportering – Företag ska få tillämpa en väsentlighetströskel för sina nyckeltal och slippa rapportera oväsentliga delar av verksamheten.
2. Förenklad så kallad ”Green Asset Ratio”, GAR – Bankerna ska få använda uppskattningar och förenklade metoder för att räkna ut GAR. Små affärsområden inom banker ska kunna undantas från rapporteringen, och krav på att verifiera att småföretagslån uppfyller taxonomins krav ska lättas.
3. Mildare krav på ”Do No Significant Harm”, DNSH – Företag ska kunna använda en ”comply or explain”-modell där de tillfälligt kan undvika vissa DNSH-krav om de kan motivera det. Äldre investeringar ska bara behöva visa att de var lagliga vid tidpunkten för beslutet, inte uppfylla dagens striktare krav.
4. Lättnader för små och medelstora företag – Banker och investerare ska kunna använda en förenklad metod för att klassificera lån till SME som hållbara. Börsnoterade SME ska få använda en förenklad rapporteringsmodell, medan onoterade SME får en frivillig övergångsmodell.
Rapporten betonar att dessa förändringar kan genomföras utan att underminera taxonomins integritet. EU-kommissionen väntas ta ställning till förslagen i samband med beskedet om den planerade Omnibus-lagen.
Läs raporten ” Simplifying the EU Taxonomy to Foster Sustainable Finance”
Kritik mot regeringens tolkning av EU:s naturrestaureringslag
Regeringens tolkning av EU:s nya naturrestaureringslag får kritik från experter och miljöorganisationer. Torbjörn Ebenhard, expert på biologisk mångfald vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, menar att regeringens direktiv frångår vetenskapen och att ambitionen är för låg. Även Världsnaturfonden WWF kritiserar regeringens inställning.
EU:s naturrestaureringslag, som antogs i somras, syftar till att restaurera minst 20 procent av unionens land- och havsområden till 2030. I Sverige har Naturvårdsverket fått i uppdrag att ta fram en restaureringsplan och förslag på lagändringar, som ska vara klara till september 2026.
Regeringen har instruerat myndigheten att hålla sig till en ”miniminivå” och utnyttja all flexibilitet i lagen för att skydda svenska företags konkurrenskraft. Torbjörn Ebenhard menar dock att begreppet ”miniminivå” inte finns i lagen och att regeringens sätt att rapportera in referensarealer för skog baseras på Sveriges naturtyper vid EU-inträdet 1995. Därmed, anser han, åsidosätter regeringen vetenskaplig kunskap om biologisk mångfald.
Regeringen har tidigare försvarat sin tolkning med att den ska skydda svensk jord- och skogsbruksnäring.
Läs ”Kritik mot regeringens tolkning av restaureringslagen: Frångår vetenskapen”
150 organisationer kritiserar EU:s Omnibus-förslag
En koalition av 150 civilsamhällesorganisationer har i ett öppet brev uttryckt starkt motstånd mot EU-kommissionens planer på att omförhandla redan godkända regelverk som CSRD och taxonomin. Organisationerna varnar för att förslaget kan skapa osäkerhet, hota redan gjorda investeringar hos företagen och försena nödvändiga framtida satsningar.
Brevet riktar särskild kritik mot förslagets potentiella påverkan på Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD, och Corporate Sustainability Due Diligence Directive , CSDDD. Författarna menar att en urvattning av dessa regler skulle underminera EU:s gröna omställning.
Organisationerna bakom brevet, bland andra Svenska kyrkan, Naturskyddsföreningen och Swedwatch, kritiserar även den slutna processen kring förhandlingarna. De påpekar att EU-kommissionen håller rundabordssamtal denna vecka, men att dessa är stängda och domineras av aktörer som tidigare motsatt sig regleringarna. Varken den europeiska standardiseringsorganisationen EFRAG eller EU:s rådgivande organ för hållbar finansiering har bjudits in.
Kommissionen förväntas presentera mer detaljer om Omnibus-paketet senare i februari.
Fyra steg för en mer inkluderande arbetsplats
Många organisationer har försökt implementera DEI-modellen, mångfald, rättvisa och inkludering, men resultaten har ofta varit kortvariga. Det anser Harvard Business Review som nu istället föreslår ett ramverk man kallar Fair. Fair fokuserar på rättvisa, fairness, tillgång, access, inkludering inclusion och representation.
Rättvisa definieras i ramverket som att säkerställa jämlika möjligheter för alla genom transparenta utvärderingar och rättvisa karriärvägar. Tillgång handlar om att undanröja hinder, som rigida arbetsscheman och otillgängliga miljöer, genom flexibla arbetstider och anpassade verktyg. Inkludering skapas enligt Fair-ramverket genom en trygg arbetskultur med tydliga normer och policys för öppenhet och respekt medan Representation innebär att alla grupper får synlighet och inflytande i beslutsprocesser.
Genom att arbeta systematiskt med dessa fyra områden menar Harvard Business Review att organisationer kan bygga en hållbar och verkligt inkluderande arbetsplats.
Trafikanalys sänker värdering av koldioxidutsläpp
En kommande rapport från Trafikanalys visar att myndigheten sänker värderingen av koldioxidutsläpp från 4,20 kronor till cirka 3 kronor per kilo. Det berättar nyhetstjänsten Altinget som tagit del av rapportunderlaget. Justeringen innebär en avvikelse från den tidigare planen att successivt höja kostnaden till 7 kronor per kilo till 2030.
Bakgrunden till sänkningen är att Trafikanalys anpassar sin metod till Trafikverkets beräkningar, något som efterfrågats av regeringen. Samtidigt påverkar EU:s utsläppshandel beräkningarna, då fler sektorer inkluderas och utsläppsrätterna antas ersätta den tidigare värderingen.
Särskilt flygsektorn kommer enligt Altinget att påverkas av de nya bedömningarna. När flyget inkluderas i utsläppshandeln kommer sektorn att anses betala mer än sina samhällsekonomiska kostnader. Samma utveckling förväntas även för sjöfarten och fordonssektorn när ETS2 införs.
Enligt Anders Ljungberg, ansvarig utredare på Trafikanalys som Altinget talat med, innebär förändringen att kostnaderna för utsläpp i allt högre grad anses vara internaliserade genom utsläppsrätter. Dock kommer Trafikanalys fortsatt att redovisa alternativa bedömningar, inklusive höghöjdseffekten för luftfartens påverkan.
En tredjedel av företagen har nyckeltal för hållbarhet
Trots att hälften av svenska företag har en hållbarhetsstrategi och 40 procent har påbörjat implementeringen, har endast en tredjedel identifierat nyckeltal för att mäta sitt arbete. Det visar en undersökning från konsultbolaget Meritmind, där 1 400 personer från svenska företag och organisationer har svarat.
Enligt undersökningen har konsumentnära branscher, som handel, hotell och restaurang, kommit längst i arbetet. Över hälften av företagen inom hotell- och restaurangsektorn har börjat implementera hållbarhetsstrategier, medan hälften av serviceföretagen har identifierat nyckeltal. Inom offentlig sektor är motsvarande siffra 20 procent.